Op het vlak van elektronica en bouwkwaliteit laat de auto steken vallen. De Volkswagen ID.3 lijkt nog niet helemaal af te zijn.

Het verhaal van de Volkswagen ID.3 is bekend. Volkswagen heeft een paar jaar geleden zijn eerste, echte ev met veel bombarie gepresenteerd. Het zou de Kever én de Golf van de jaren 2020 worden, Tesla zou het wel eens moeilijk kunnen krijgen. De productie van de ID.3 is begonnen in 2019, waarna duidelijk werd dat de software allesbehalve foutloos is, wat leidde tot uitval van cruciale functies. Eindeloos veel regels moesten worden herschreven.

Uiteindelijk heeft Volkswagen besloten om de ID.3 vanaf september te gaan leveren, met een versoberde softwareversie. Deze belofte is ingelost, maar levert geen loftuitingen op. Integendeel. Het Duitse automagazine Auto Motor und Sport heeft met een Volkswagen ID.3 gereden en is welbeschouwd maar matig te spreken over de auto.

Het rijgedrag is weliswaar onderhoudend, de auto stuurt goed en het onderstel is communicatief. Bij een spaarzaam rijgedrag blijft het verbruik met 16,9 kW/100 km binnen de perken, bij vlotter rijgedrag en Autobahn-kilometers stijgt dat overigens naar 23,2 kW/100 km.

Wat opvalt aan de ID.3 is de absolute soberheid van de auto, hoewel kenmerkend voor Duitse auto’s van weleer, wordt dit tegenwoordig terecht niet langer getolereerd. Erger is de wat matige bouwkwaliteit. In het interieur is kunststof van een harde en vuilaantrekkende soort gebruikt, de bekleding lubbert over de stoelen. Ook sluiten de carrosseriedelen niet overal even goed op elkaar aan, de naden tussen de verschillende delen zijn groter dan gewoonlijk bij Volkswagen. De klep aan de voorzijde wordt omhooggehouden met en simpele stang, de onderzijde van de klep is niet afgewerkt en er is zeker geen verf verspild om dit deel in de carrosseriekleur te spuiten. Niet het luxegevoel dat mag worden verwacht van een auto van een goede 40.000 euro.

Dan de software. Die is nog niet goed. Het navigatiesysteem heeft de neiging om een paar honderd meter achter te lopen, de online diensten werken niet en de infotainment is traag. Het aanraakscherm bovenop het dashboard maakt het nodig om net wat te ver te moeten reiken, wat niet gunstig is voor het bedieningsgemak. Dat de spraaksturing niet feilloos werkt, helpt ook niet bepaald.

Zouden de testers op pad zijn geweest met een maandagmorgenauto? Het valt voor VW van harte te hopen dat de gemiddelde ID.3 er beter aan toe is dan het onderhavige exemplaar.

Beeld: VW ID.3 bij Autostadt in Wolfsburg


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.