Volledig elektrisch, in relatieve stilte en alsnog op hoge snelheid, over Duitse circuits razen. Dat is Deutsche Tourenwagen Meisterschaft Electric.

De gemiddelde zichzelf respecterende raceklasse, komt met een elektrische tegenhanger. Daarvan is de Formule E als afgeleide van de Formule 1, wellicht de bekendste. Maar ook in Duitsland begint het te schuiven. Het is niet langer evident dat de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft wordt verreden met Duitse sedans met verbrandingsmotoren die een pak vermogen leveren.

Er wordt gewerkt aan een nieuwe raceklasse, DTM Electric. Hoe dat eruit kan zijn, laat de demoracewagen zien. Een vermogen van meer dan duizend pk en verder volop nieuwe techniek. Zo wordt er gewerkt met steer by wire, ontwikkeld door Schaeffler. Er is dus geen mechanische verbinding tussen het stuurwiel en de wielen. Het accupakket is vloeistofgekoeld, om oververhitting te voorkomen.

De races draaien niet om uithoudingsvermogen. Het zullen sprintraces worden, met een duur van ongeveer een halfuur. Verder wordt het als mogelijkheid gezien om een leeggereden accupakket geautomatiseerd te wisselen, tijdens een verplichte pitstop. Dat zorgt voor wat extra spanning en biedt ruimte voor ampele strategische overwegingen die van team tot team kunnen verschillen.

Het is de bedoeling om deze nieuwe raceklasse in 2023 van start te laten gaan.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.