Een motor dat enigszins volgens het principe van een gasturbine werkt, maar wel zuiniger is dan wat nu op de markt is. Zou het de ideale range-extender kunnen zijn?

De drukcelmotor bestaat in feite uit drie onderdelen. Het meest belangrijke deel is de drukcel, die centraal is geplaatst. Hiervoor zit een compressor, daarachter een expansiemachine. In de drukcel zelf vindt continue – net als bij een straalmotor – een verbranding plaats. Dit is goed te controleren, zodat er geen onverbrande resten achterblijven.

pressure-cell-engine

De druk die deze continuverbranding oplevert blijft in het geïsoleerde verbrandingsvat (drukcel). De benodigde lucht voor deze verbranding wordt geleverd door een gekoelde compressor. Waar de energie vandaan komt? Uit de drukcel, waar na verbranding gas naar het expansiemachine kan stromen. Hierdoor ontstaat in feite ‘arbeid’, waarmee iets kan worden aangedreven. Omdat compressie en expansie gescheiden zijn kan dit motorconcept ook worden uitgevoerd met een grotere expansieruimte, zodat volledige expansie van het verbrandingsgas binnen bereik komt en een hoger rendement wordt bereikt.

Een doorsnee van de drukcelmotor
druckzellen

Niet stationair
Wanneer de drukcel geen aandrijfkrachten hoeft te leveren, gaat deze ‘uit’. Stationair draaien is er dus niet bij, wat een flinke besparing in het verbruik kan opleveren. Met de drukreserve uit de drukcel is de motor op wens weer starten. Theoretisch zou 50% rendement uit de drukcelmotor kunnen komen. Dit is bijne het dubbele van een conventionele benzinemotor. Of dit van papier naar de praktijk is te vertalen blijft echter afwachten. Tot op heden is er nog geen auto uitgevoerd met deze techniek.

Het ontwerp is afkomstig van Johannes Reitz, werktuigkundig ingenieur en lange tijd werkzaam in de Duitse auto-industrie. Samen met de technische hogescholen van Heilbronn en Wisma werkte hij een proefmodel uit en zette in 2003 zelfs een belangenvereniging voor de drukcelmotor op. Echter, in 2007 liep het ontwerp in de soep. Wegens geldgebrek is er nog altijd geen nieuw model gemaakt, maar ze zijn naarstig opzoek naar investeerders. Op de site van Reitz is echter weinige activiteit te zien. Hoever de ontwikkeling nu is blijft dus onduidelijk, maar er zouden plannen zijn om een zuigermotor om te bouwen met een drukcel erop.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat er geen activiteit meer is op de site van Dhr. Reitz kan kloppen, de brandstofpomp van Dhr. Reitz is er mee gestopt 🙁

in 2010 al…

De goede man is in 2010 (!) overleden….Dit kan zou een verklaring kunnen zijn waarom er weinig activiteit te zien is op zijn website.

M.u.v. het overlijdingsbericht natuurlijk1

* woordje ‘kan’ moet weg 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.