Niet het bezit, maar het gebruik van oldtimers moet aan banden worden gelegd, laat Milieudefensie weten in reactie op de aangenomen motie in de Tweede Kamer over het afschaffen van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers. De motie, ingediend door de SP, stelt dat voor mensen die hobbymatig gebruik maken van een oldtimer de vrijstelling overeind moet blijven.

Volgens Milieudefensie is het geen noodzaak om de hobbyist die een paar dagen per jaar een uitje maakt aan te pakken, zolang het dagelijks gebruik van verouderde auto’s met hoge uitstoot maar terug wordt gedrongen.

Stikstofdioxiden
“Deze oude auto’s zijn veel schadelijker voor het milieu en zorgen voor veel ongezondere lucht, dat moet worden aangepakt,” aldus een woordvoerder van Milieudefensie. Hij wijst daarbij op het onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving waaruit bleek dat oldtimers verantwoordelijk zijn voor tien procent van de uitstoot aan stikstofdioxiden en vijf procent van de fijnstofuitstoot door personenauto’s in Nederland. Terwijl de oldtimers slechts 1,5 procent van het totaal aantal gereden kilometers van personenauto’s in Nederland aflegden. “De oldtimers zijn per kilometer veel vervuilender, het aan banden leggen van dagelijks gebruik van oude diesels levert dan ook veel milieuwinst en gezondere lucht op.”

Pleitbezorgers van de mileuzone
Daarnaast pleit Milieudefensie voor het invoeren van Milieuzones voor vervuilend personenverkeer. Daarbij moet niet gekeken te worden naar leeftijd, maar naar de uitstoot van een voertuig. Stumpe: “In Nederland is de lucht al in veel gebieden, zoals de grote steden, ongezond vies. Daar moet wat tegen gedaan worden.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

oh my god..

dat dat onderzoek Planbureau voor de Leefomgeving niet al lang met schaamrood op de wangen is teruggetrokken! in plaats daarvan durven politici het nog steeds te gebruiken…

PvdL heeft werkelijk maar wat grove cijfers bij elkaar geraapt. Het is het onderzoek waar alle oldtimer-heisa om begonnen is maar tevens een van de meest lege onderzoeken ooit. Ze hadden namelijk helemaal geen exacte cijfers over het aantal oldtimers, de brandstofsoort van de oldtimers en al helemaal het kilometrage van de gemiddelde oldtimer!

Ze hebben cijfers toegepast van 10-15 jaar jongere auto’s voor gebruik en vervolgens een ‘natte vinger’-verbruikswaarde op de ‘gemiddelde’ oldtimer geplakt.

Met alle onderzoeken en vergaderingen zijn er inmiddels al meer miljoenen verspilt dan dat afschaffing van het MRB-voordeel ooit op gaat leveren. Jammer dat ‘de oude auto’ ooit in het nieuws is gekomen. Kan me weinig meer druk maken over wat er aan de regeling gaat veranderen maar de simpelheid die uit vele reacties spreekt vind ik schokkend. Opeens heeft iedereen een mening over 4% van het wagenpark, waarvan misschien 10% dagelijks te zien is. WTF

@Milieudefensie:
Stelletje zeurkousen: Deze motie doet precies wat jullie willen, maar dan moet je toch nog zeuren?

Dan ben je dus gewoon een aandacht verlegen zeikstraal die inhoudelijk niets mee heeft te delen!

En wederom wordt er weer een foto van een rij Mercedessen bijgezet. Zeer origineel weer.

De achterste is trouwens een 190E dus gewoon een benzine auto en geen diesel.

Als ze in China een verbetering van 0,0001% regelen, is dat meer dan alle oldtimers van Europa bij elkaar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.