Nissan e-NV200
Het is vakantie, het is warm, het is zomer. Dus is er een brandende vraag. Een elektrische camper, bestaat zoiets eigenlijk?

Het is met een camper natuurlijk fijn om ouderwetse brandstof te kunnen tanken, te kunnen rijden en vrij te zijn. Geen gezoek naar laadpunten of enige vorm van stroom om het accupakket vol te houden. Aan de andere kant. Het is vakantie en dat is juist het moment om geen haast te hebben. Rustig aan en binnendoor een paar honderd kilometer rijden en dan weer stoppen om op te laden. Het positieve is natuurlijk dat er op de gemiddelde camping gewoon stroom te krijgen is, de allerkleinste natuurcampings uitgezonderd. Een elektrische camper zou op sommigen best eens een ultiem ontspannende werking kunnen uitoefenen. Bovendien is het een subtiele stellingname, een onuitgesproken protest tegen de vele oude busjes die dienstdoen als camper. De motoren die deze campers met een slakkengang de bergen doen overgaan, zijn tijdens deze stevige krachtsinspanning allesbehalve fris. Het is beter om niet naar de uitstootcijfers te kijken. Maar wat zijn de alternatieven? Een dergelijk oud busje van elektrische aandrijving voorzien is een mogelijkheid. Er zijn bedrijven die zorgen voor de conversie, of kits leveren. Rebbl deed zoiets met een Volkswagenbusje, ook de Citroën HY is wel eens geëlektrificeerd. Maar er zijn alternatieven. Nieuwe campers, die volledig elektrisch zijn.

Nissan e-NV200 Camper
Ontwikkeld door Nissan in Spanje. Wereldkundig gemaakt in een retrokleurstelling, mintgroen met wit laten het busje er fris uitzien. Uiteraard is de camper van alle gemakken voorzien, keukenblokje en koelkast ontbreken niet. Het positieve is uiteraard dat de Nissan e-NV200 net de beschikking heeft gekregen over een groter accupakket van 40 kWh. Genoeg voor een rijbereik van maximaal 280 kilometer, volgens de NEDC-norm. Vakantievierders met haast bereiken zonnige oorden binnen een acceptabele tijd, een Chademo-snellaadaansluiting is aanwezig. Dat Europa doorkruisen geen enkel probleem is werd al eens bewezen tijdens een roadtrip met een Nissan e-NV200, mét het kleinere accupakket. Het rode busje op de foto is overigens een niet elektrische NV300, dat is de Opel Vivaro van Nissan.

Nissan e-NV200 camper

Durot Electric T6 Electric
Het is zonder enige twijfel de meest archetypische compacte camper, waarmee iedere denkbare overnachtingsplaats gewoon valt te bereiken. De Volkswagen T6 California, een camper die allesbehalve obsceen is. Volkswagen zelf gaat maar stilletjes over op elektrische aandrijving, het is nog even wachten op de kekke ID Buzz. Maar er zijn andere bedrijven die zorgen voor elektrische Volkswagens. Dat is bijvoorbeeld Durot Electric uit Zwitserland. Zij hebben een Volkswagen (Transporter) T6 omgebouwd en voorzien van twee elektromotoren van elk 100 kW (136 pk), een voor de vooras en de andere voor de achteras. Verder zijn er ook prima waarden te melden. Het accupakket is gezamenlijk met Kreisel ontwikkeld, een aardig grote specialist op het gebied van elektrisch rijden. Er is een capaciteit van 86 kilowattuur, dat is genoeg voor een rijbereik van meer dan 400 kilometer. Wanneer er met 120 km/u wordt gereden, dan komt de auto ongeveer 300 kilometer ver. Met een CCS-snellaadaansluiting wordt er met maximaal 62 kW geladen. Dat is sneller dan met de gemiddelde ev mogelijk is. Een camper is er nog niet, maar de bus laten ombouwen lijkt geen enorme uitdaging. Ook omdat het accupakket netjes is weggewerkt onder de vloer.

Durot Electric

Dethleffs e.home Studie
Een concept, maar wel een alleraardigst concept. Deze camper van de Duitse caravan- en camperbouwer Dethleffs. Een vertrouwde Iveco Daily-cabine met een vrij gebruikelijke camperopbouw, die de nodige binnenruimte belooft. Het is zonneklaar dat dit een vrij unieke camper is. De opbouw zit namelijk vol met zonnepanelen, liefst 31 vierkante meter van deze camper bestaat uit zonnepaneelfolie. Dat is genoeg voor een energieopbrengst van 3.000 watt. De elektromotor is goed voor 80 kW (109 pk). Het accupakket – natrium-nikkelchloride en niet het meer gebruikelijke lithium-ion – heeft een capaciteit van 91 kWh. Verder is er nagedacht over een zo efficiënt mogelijk energiegebruik. Speciale platen zorgen ervoor dat warmte-energie in de camper gedurende de dag wordt opgeslagen, wanneer de temperatuur boven de 26 graden celsius ligt. ’s Avonds als het koeler wordt, dan wordt die warmte weer langzaam afgegeven. De verwarming is verder behoorlijk efficiënt, want dit is infraroodverwarming die zorgt voor het gericht verwarmen van objecten en niet alleen maar lucht aan het verwarmen is. Vooropgesteld dat er überhaupt behoefte is aan zoiets als verwarming. Uiteraard gaan ook de keramische kookplaat en koelkast efficiënt met de energie om. De e.home heeft de European Innovation Award 2018 gewonnen. Concrete productieplannen zijn er vooralsnog niet. Er moeten overigens ook twee personenwagens op de markt komen die ruim zijn voorzien van zonnepanelen, de Sono Sion en Ligtyear One. Omdat het heel logisch is om zonne-energie gewoon te gebruiken.

Dethleffs e.Home


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.