BMW wireless charging
Geen gedoe meer met stekkers. Gewoon parkeren en het laden begint helemaal vanzelf.

Dat zou mooi zijn. Het merk werkt daar al sinds 2014 aan, maar vanaf deze zomer vinden er praktijktests plaats in CaliforniĆ«. De laadmogelijkheid wordt dan aangeboden op de BMW 530e iPerformance. De plugin-versie van de laatste 5-serie dus. Uiteraard moeten er wel wat voorbereidingen worden getroffen om op deze manier te kunnen opladen. De stroom komt van een basisstation dat op de grond wordt geĆÆnstalleerd. Aan de onderzijde van de auto zorgt een spoel voor de stroomoverdracht. Een bewegingsmelder aan de onderzijde van de auto voorkomt dat er iets of iemand onder stroom wordt gezet.

Wanneer het noodzakelijke aanwezig is, dan werkt alles behoorlijk eenvoudig. Het is dan een kwestie van de auto op de juiste plaats parkeren. Daarbij biedt het iDrive-scherm ondersteuning, daarop wordt weergeven wanneer de auto goed staat. Opladen kan met maximaal 3,2 kW. Dat komt aardig in de buurt van wat haalbaar is met een plugin-hybride van BMW, of om het even welk ander merk, bij een publieke laadpaal. Dan wordt er met maximaal 3,7 kW opgeladen.

Een van de automerken die nu ook werk maakt van draadloos laden is Kia. Eerder zijn ook merken als Mercedes, Volvo en Toyota met vergelijkbare techniek bezig geweest.

Meer beeld van wireless charging met een BMW 5-serie is HIER op Autoblog te zien.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.