De Chinese bouwer van ev’s verkeert in financieel noodweer.

Alweer bijna twee jaar geleden is de Byton M-Byte officieel onthuld, het was de bedoeling om de levering van start te laten gaan in 2021. Of dat wordt gehaald, is intussen hoogst twijfelachtig. De suv met vanbinnen een behoorlijk schermoppervlak komt wellicht helemaal niet.

Het blijft een terugkerend probleem voor iedere bouwer van ev’s, het kunnen beschikken over voldoende liquide middelen. Voor Byton ziet het er niet bepaald gunstig uit, zo meldt onder andere de Duitse site Efahrer. De algehele malaise als gevolg van de coronapandemie heeft weinig goeds gedaan voor de situatie bij het merk. De helft van de Amerikaanse medewerkers is in 2020 met verplicht verlof gestuurd en ook in Duitsland is arbeidstijdverkorting aangevraagd. Dat is niet direct verwonderlijk, maar het is van dien aard dat een faillissement dreigt. De Duitse topman Daniel Kirchert is in gezwinde spoed naar China getogen om een gerechtelijk bevel van het Duitse justitiĆ«le hof te ontlopen. Het kantoor van Byton in Duitsland is intussen leeggeruimd.

Er is een ampele poging gaande om geldschieters voor het merk Byton te winnen en acute verbetering van de kaspositie te bewerkstelligen. Of dat gaat lukken is hoogst onzeker.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.