VW elektroplan
We kregen een interessante afbeelding van Volkswagens elektroplan doorgespeeld. Dat ze allemaal op hetzelfde platform staan was al bekend, maar daar komt een primeur bij.

Twee van die elektrische Volkwagens zullen uitsluitend in China en de Verenigde Staten worden verkocht. Dat de pijlen op China worden gericht is logisch, het is een markt waar elektrisch rijden sterk in opkomst is. Volkswagen heeft in China een joint venture met JAC Motor, om de kans op succes te vergroten.

De elektrische Volkswagens zullen tussen 2019 en 2022 op de markt komen. Dat valt af te leiden uit de afbeelding, KLIK voor een grotere versie. Hieronder stellen we de vijf aan je voor. Al die auto’s worden gebouwd op het MEB-platform, dat speciaal voor elektrische aandrijflijnen is. Ze bestaan nu nog uitsluitend in concept-varianten, met ronkende specificaties.

De Volkswagen I.D. is exclusief voor Europa. De auto die we kennen als concept, moet een vermogen leveren van 125 kW (170 pk). Het rijbereik ligt tussen de 400 en 600 km. De I.D. wordt in 2019 op de markt verwacht en valt in de Golf-klasse. Die laatste is er natuurlijk ook in een elektrische variant, maar de I.D. belooft een onderscheidend uiterlijk te krijgen.

Uiteraard komt er ook een crossover, luisterend naar de toepasselijke naam I.D. Crozz. Met stevig aangezette vormgeving, die uitbundig en woest tegelijk is. De daklijn loopt sterk af, zoals de trends voorschrijven. De auto zal te koop zijn in Europa en China.

Over de I.D. Buzz schreven we gisteren al. Dat is een moderne interpretatie van de vertrouwde bus, zoals de bestelbus van Volkswagen vroeger eenvoudigweg heette. Op welke markten die auto aangeboden wordt, moet nog worden bepaald.

Over de I.D. Lounge en I.D. AEROe is zo ongeveer alles nog in nevelen gehuld, behalve de landen waar de auto’s aangeboden worden. Dat zijn China en de Verenigde Staten. Afgaand op de vorm van de doeken en de naamvoering, valt te verwachten dat de I.D. Lounge een mpv-achtige is, terwijl de I.D. AEROe een sportieve en goed gestroomlijnde elektrische auto is. Waarom de laatste niet naar Europa komt is raadselachtig. De markt voor coupĂ©s is in Europa misschien niet heel groot, de aanwezigheid van een elektrocoupĂ© zou het imago van de I.D-reeks zonder twijfel goed doen.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vond het al raar dat jullie niets over de Buzz schreven, blijkt hij op Groen7 te staan. Ja dan zie ik dat niet he!

I.D. Buzz pas in 2022. Die kan dus nog wel tweemaal gecanceld worden voor die tijd.

I.D. aero een soort scirocco?

Wat ik niet helemaal snap is dat ze nu juist een doodnormale elektrische golf hebben, en straks tof gaan lopen doen met een apart vormgegeven hatchback, terwijl het in beide gevallen gewoon om een elektrische auto gaat.
Het is alsof ze de gebruikelijke route omgedraaid hebben.

Tuurlijk, die andere heeft meer range. Maar dat moet in 2019 ook wel (zeker in 2022) wanneer de concurrentie al op deze range zit. Eigenlijk is daar nu al sprake van.

@fanboy: de huidige Golf is er om een electrische wagen te hebben en er ervaring mee op te doen. De ID is vanaf de grond af ontworpen om electrisch te zijn. Die heeft geen plek voor een versnellingsbak of benzinetank bijvoorbeeld. Daar hebben ze dus veelmeer vrijheid bij het ontwerp.

Een mooi streven! Alleen hoop ik dat ze er in China klaar voor zijn.
40 jaar geleden was het nog een 3e wereld land.
Het grootste gedeelte van de bevolking heeft geen auto of rijdt nog in Chinese jaren 80 modelletjes.

@rufctr01: Wees gerust, in China zijn ze er meer klaar voor dan hier. Binnen dit en tien jaar vind je geen fossieltankers meer in de grote Chinese steden…

Eerst zien dan geloven. Zeker dat busje…

170pk,vind ik wederom wat veel, heeft dat te maken met het gewicht van de auto?

Waarom zien ze er niet uit als een normale auto.

@dirkiii: om dat het geen normale auto’s zijn?

Bye Bye torenhoge aandelenkoers Tesla

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.