BMW Vision iNEXT
De grote vraag is dan natuurlijk hoe het zit met de elektrische modellen van het merk.

Door topman Harald Krüger is tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van BMW een blik in de toekomst geworpen. Behalve de wat obligate opmerking dat diesel heus zo slecht niet is, zijn er interessante uitspraken gedaan over toekomstige modellen. Dan gaat het ons vooral om de elektrische auto’s van het merk.

Vanaf 2030 worden de CO2-doelstellingen binnen de EU aangescherpt en is het zaak om (veel) ev’s aan te kunnen bieden. BMW kiest voor grootschalige elektrificatie van zijn merken. Sterker nog, van alle modellen die worden aangeboden moet er ook een (deels) elektrische variant beschikbaar komen. Dat zijn geen loze uitspraken.

Door BMW is er een contract van meer dan 4 miljard euro met CATL getekend voor de levering van accucellen, er zal een nieuwe fabriek voor de productie van accupakketten worden gebouwd in de Duitse deelstaat Thüringen. Eerder is bekend geworden dat de fabriek in Dingolfing wordt uitgebreid voor de productie van accupakketten. Terwijl ook in China accu’s worden geproduceerd.

De eerstvolgende elektrische modellen die op de markt komen zijn de elektrische Mini (eind 2019) en de BMW iX3 (2020). Daarna is het in 2021 de beurt aan de BMW i4 en de BMW iNEXT. De laatste belooft weer eens een vernieuwende BMW te worden.

Verder is BMW uiteraard ook druk doende met autonoom rijden. Samen met de grote concurrent Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, wordt er gewerkt aan autodelen. Daimler is bekend van Car2go, terwijl BMW achter DriveNow zit. Die laatste dienst is vooral in Duitsland populair.

Allemaal zaken die niet direct radicaal of onverwacht zijn, maar eigenlijk doen inzien dat er volstrekt logische keuzes worden gemaakt.

Beeld: BMW Vision iNEXT


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.