Nissan Leaf Accupack
Afgelopen jaar was een goed jaar voor de fabrikanten van accu’s voor elektrische auto’s, de vraag steeg met liefst 54 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit zijn de grootste spelers.

De markt voor accu’s wordt gedomineerd door drie spelers: Panasonic, AESC (een joint-venture tussen NEC en Nissan) en LG Chem. Terwijl alle drie de bedrijven in 2014 meer accu’s produceerden dan in 2013, nam hun marktaandeel niet toe, in het geval van AESC en LG Chem nam het het marktaandeel zelfs iets af. Panasonic profiteert vooral van Tesla en zal dat waarschijnlijk nog wel even blijven doen, LG Chem zal wellicht groei blijven zien doordat ze de accu’s voor de nieuwe Chevrolet Volt mogen leveren.

De grootste groei wordt genoteerd door het Chineese BYD, dat we onder andere kennen van hun elektrische taxi’s en bussen. Zij wisten in 2014 hun marktaandeel te verdubbelen. Kijken we naar het soort accu’s, dan zijn verreweg de meeste accu’s -88 procent om precies te zijn- Li-Ion-accu’s. Vorig jaar was dat nog een aandeel van 92%, vooral Chinese fabrikanten prefereren LiFePo4-accu’s, aldus ev-sales.blogspot.nl

 
Fabrikant
Marktaandeel 2014
Marktaandeel 2013
1Panasonic35%35%
2AESC23%28%
3LG Chem15%18%
4BYD6%3%
5Mitsubishi/GS Yuasa6%6%
6Samsung4%n.b.
7Beijing Pride Power2%n.b.
8ACCUmotive1%n.b.
9Air Lithium1%n.b.
10Tianneng1%n.b.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Naast de GS Yuasa-Mitsubishi JV is er trouwens ook een GS Yuasa-Mitsubishi-Bosh JV, en een GS Yuasa-Honda JV. Vraag me af hoe groot GS wordt als je alles optelt. Nu zal de Bosh-JV vast nog niet veel verschil maken, aangezien die nog maar recentelijk is gestart en waarschijnlijk nog vooral met onderzoek bezig is.

Deutsche ACCUmotive is van Daimler trouwens.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.