Audi e-tron combo
De feiten en de cijfers van de e-tron. Audi’s eerste echte poging om het te gaan maken met elektrisch rijden.

Het is een indrukwekkende suv, de e-tron. Typisch Audi, dus met de materiaalkwaliteit en hoe alles in elkaar steekt zal het wel snor zitten. Maar is dit ook een goede elektrische auto? Kan er bijvoorbeeld onder alle omstandigheden snel worden geladen en komt de e-tron mee met de concurrentie?

De twee elektromotoren van de Audi e-tron hebben een systeemvermogen van 300 kW (408 pk) en een koppel van 664 Nm, accelereren van 0-100 km/u gaat in 5,7 seconden. Vierwielaandrijving is vanzelfsprekend aanwezig en de gewichtsverdeling is 50/50. Is dit zowaar een interessante rijdersauto, of is de e-tron daarvoor met een gewicht van 2.490 kg toch wat aan de zware kant? Over het rijbereik wordt wat schimmig gedaan. Volgens de WLTP-norm moet er ruim 400 kilometer kunnen worden afgelegd, met dank aan een accupakket met een capaciteit van 95 kWh. Geen verkeerde waarden, maar de Jaguar i-Pace scoort beter en de de Tesla Model X 100D gaat erop en erover. De Mercedes EQC scoort slechter.

Uiteraard heeft de elektrische suv van Audi de beschikking over een CCS-snellaadaansluiting, daarmee is opladen met maximaal 150 kW mogelijk. Verder kan er op drie fasen worden opgeladen. Bij een publieke paal vloeit er dus ieder uur 11 kW in het accupakket. Een 22 kW-laadmogelijkheid is optioneel. De concurrentie dan; een Tesla Model X kan altijd op drie fasen worden opgeladen, zowel een Jaguar i-Pace als een Mercedes EQC wordt op een fase opgeladen.

Zoals gebruikelijk kan de mate van regeneratie worden ingesteld en heeft de bestuurder de keuze om relatief sterk af te remmen wanneer het gaspedaal (stroompedaal?) niet wordt ingetrapt of juist de auto uit te laten rollen. Audi komt verder de Shuttlepas, een eigen laadpas. Daarmee kan tachtig procent van de Europese laadpunten worden gebruikt, dat komt neer op 65.000 laders en 2.000 snelladers. Er wordt geprofiteerd van de deelname aan het Ionity-netwerk. De pas kan ook worden gebruikt voor parkeren, autodelen en zelfs openbaar vervoer.

Geheel passend voor het merk dat Tesla verafgod, kunnen updates van de e-tron op afstand worden uitgevoerd. Dat betekent ook dat achteraf nog opties kunnen worden besteld, zoals matrix LED-verplichting of een DAB-radio.

De levering van de Audi e-tron start in 2019, de vanafprijs is € 84.100. Meer weten? Check dan ook de rijtest op autoblog.nl.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.