Sono Sion rijdend
De enige auto die standaard wordt geleverd met mos in het interieur.

De Sono Sion is een ronduit vernieuwende auto. Niet direct ontworpen om mooi te zijn, wel zeer doelmatig. Het zou voor meer auto’s mogen gelden. De Sion is een zonnewagen, dat wil zeggen dat er rondom zonnepanelen zijn gemonteerd die ervoor zorgen dat het accupakket wordt bijgeladen. Om deze panelen niet al zeer in het oog te laten springen is er, na raadpleging van potentiĆ«le kopers, gekozen voor de kleur zwart. Iedere Sono Sion is zwart.

Het definitieve ontwerp van de buitenzijde was eerder al onthuld, maar nu krijgen we ook het interieur te zien. Ook hier ontbreekt opsmuk volledig, om niet te stellen dat het nogal zwart is. Het stuurwiel is oersimpel en vrij van bedieningselementen. Opvallend is het 10″ grote scherm in het midden, waarop uiteraard van alles en nog wat valt in te stellen, informatie kan worden opgeroepen over het verbruik en afspelen van muziek via Apple CarPlay of Android Auto mogelijk is. Gelukkig is er ook een groen accent aanwezig, maar ook dit is uiterst functioneel. Het is mos uit IJsland dat werkt als luchtfilter en zorgt voor een goede vochtigheidsgraat binnenin de auto.

De technische gegevens zijn inmiddels grotendeels bekend. De auto heeft een accupakket met een capaciteit van 35 kWh, waarmee een rijbereik van 255 kilometer (WLTP-norm) haalbaar moet zijn. De elektromotor levert 120 kW (163 pk) en de auto is begrensd op 140 km/u. Er kan een trekhaak worden gemonteerd, maar het maximale aanhangergewicht blijft beperkt tot 750 kilogram. Led-verlichting is standaard, evenals behoorlijk eenvoudige stalen wielen die in de kleur antraciet worden gespoten. Qua uitrusting is er verder geen reden tot klagen. Al het noodzakelijke is aanwezig.

Qua laadaansluitingen is alles tiptop in orde. Er is de gebruikelijke een type-2 laadaansluiting, een CCS-aansluiting voor snelladen. Verder is een omgekeerde type 2-aansluiting aanwezig, zodat andere auto’s – lijdend aan een ernstig stroomtekort – kunnen worden opgeladen. Regulier laden gaat op drie fasen met maximaal 11 kW, snelladen kan op een vermogen van 50 kW. De auto heeft zelfs een heus stopcontact aan de buitenzijde om alle denkbare elektronica op aan te sluiten. In het interieur zijn usb-c-aansluitingen te vinden.

De productie moet in de tweede helft van 2020 van start gaan, de startprijs ligt op 25.500 euro. Duurder dan de bedoeling was, maar exorbitant is het prijspeil niet bepaald te noemen.

Sono Sion interieur

Sono Sion achterbank

Sono Sion dashboard detail


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.