Renault ZOE in het rood
De nieuwe Renault ZOE komt aan het einde van 2019 op de markt. De auto is weliswaar op alle vlakken verbeterd, maar dat maakt van de nieuwe ZOE geen totaal nieuwe auto.

De Renault ZOE is de afgelopen jaren een steeds groter verkoopsucces geworden. Elektrisch rijden wint aan populariteit en de auto’s zijn bruikbaarder, met dank aan een toenemend rijbereik. Toch zijn de forse doelen die Renault ooit stelde bij de introductie van de ZOE nimmer gehaald, er werd namelijk gerekend op een jaarproductie van 50.000 auto’s. Aantallen die nodig zijn om daadwerkelijk goed te kunnen verdienen aan de verkoop van de ZOE. Hierin lijkt mede de oorzaak te liggen dat de nieuwe Renault ZOE tegelijk zwaar leunt op het huidige model én op de laatste Clio.

De nieuwe Renault ZOE wordt minder speels en krijgt een steviger karakter, zo gaan de geruchten. Vooral de voorzijde wordt aangepakt, die moet vagelijk doen denken aan de ZOE e-Sport. Door de kenmerkende dagrijverlichting kan de auto al van verre als Renault worden herkend. Het interieur leunt stevig op dat van de Clio en uiteraard is de tablet prominent aanwezig in de middenconsole. Onder andere het centrale deel van de bodemplaat, de portieren en de kofferklep worden overgenomen van de huidige ZOE.

Qua techniek verbetert er het een en ander. De elektromotor zal een vermogen gaan leveren van ongeveer 96 kW (130 pk) en het rijbereik moet uitkomen op ongeveer 400 kilometer volgens de WLTP-norm. Wat voor accupakket daarbij hoort is nog onbekend, allicht krijgt de auto net als Nissan Leaf e+ een accupakket met een capaciteit van 62 kWh. Buitengewoon praktisch is dat de nieuwe ZOE nog altijd op drie fasen laadt bij een publiek laadpunt, maar ook wordt voorzien van een CCS-aansluiting om te kunnen snelladen. Dat laatste kan met maximaal 100 kW.

Rond de zomer wordt de Renault ZOE officieel gepresenteerd. (via: l’argus.fr)

Beeld: Renault ZOE van de huidige generatie


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat mij niet duidelijk is, is hoe betrouwbaar de bron L’argus is. Als ik het Franse artikel lees, lijkt het pure speculatie te zijn.

Hopelijk ook met een warmtepomp en actieve koeling en verwarming van het accupakket.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.