Wat voor aandrijflijnen kunnen we verwachten in Mercedessen van de toekomst?

Waar momenteel nog volop wordt ingezet op plugin-hybrides, begint men meer en meer overtuigd te raken van volledig elektrische aandrijving.

Michael Brecht en Ergun Lümali, leden van de ondernemingsraad van Daimler, hebben in een gesprek met de Süddeutsche Zeitung laten weten Tesla als aanjager te zien. Geen enkele producent van premium auto’s kan immers om het succes van Model 3 heen. Dat de milieueisen doorlopend worden aangescherpt, speelt zeker ook mee. De komende jaren zullen er vele volledig elektrische EQ-modellen van Mercedes op de markt worden gebracht, daaronder de EQV, EQA en een elektrische S-klasse, om enige voorbeelden te noemen.

Gestreefd wordt naar standaardisatie van accupakketten, zodat gebruik in veel verschillende Mercedessen mogelijk wordt. Verder wil Mercedes waken voor een afhankelijkheidsrelatie met één leverancier, niet voor niets is er een eigen accufabriek.

Ook wordt de actuele, lastige positie van StreetScooter becommentarieerd. Volgens Brecht en Lümali lijkt het lastig te zijn om winst te maken met elektrische busjes. Het vormt een verklaring voor de weifelachtigheid die Mercedes aan de dag legt in de bouw van elektrische bestelwagens, ze zijn er wel maar lijken slechts mondjesmaat te worden geleverd.

Over brandstofceltechniek wordt eerst intern gediscussieerd. Waarmee discreet te kennen wordt gegeven dat waterstofauto’s van Daimler, dus Mercedes-Benz en zustermerken, op de lange baan worden geschoven.

Beeld: Mercedes-Benz EQC


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.