Hoe kan de auto worden aangeschaft en wat voor eigendomsstructuren zijn er, daarover brengen we enige informatie.

De Citroën Ami lijkt ideaal grootstedelijk vervoer te zijn. Een doorwrocht alternatief voor een Renault Twizy, aangezien laatstgenoemde minder bescherming biedt tegen weer en wind.

Toch geldt ook voor de Citroën Ami dat het allesbehalve een volwaardige auto is, eerder is het een elektrische brommobiel. De buitenmaten zijn beperkt en de topsnelheid ligt laag. Meer precies is de auto 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog en valt een snelheid van maximaal 45 km/u te halen. Maakt niet uit. Parkeren is een eitje en om enkele tientallen kilometers af te leggen is het een geschikte keuze.

Er is nu wat meer bekend geworden over de aanschaf van een Citroën Ami, hoewel men in eerste instantie vooral mededeelzaam is over de Franse situatie. De Citroën Ami is verkrijgbaar voor een bedrag van € 6.900 en dat is inclusief BTW en exclusief eventuele subsidies. Ook wordt de Ami via Free2Move als deelauto aangeboden, tegen een tarief van € 0,26 per minuut. Huren is ook mogelijk, dan geldt gedurende 48 maanden een maandtarief van € 19,99, waarbij eerst wel een inleg van € 2.644 wordt verwacht. Uiteraard kan ook worden gekozen voor een ander aantal maanden. Er zijn kortom legio mogelijkheden.

Om de ervaring zo 21ste eeuws als mogelijk te maken, maar bovenal om niet gelijk de trots zien te vervlieden als de pas verworven aanwinst op weg naar huis met een leeg accupakket in de berm wordt geparkeerd, levert Citroën zijn benjamin aan huis. Bestellen gaat trouwens online. Dat is in Frankrijk vanaf 11 mei mogelijk.

De Citroën Ami heeft een accupakket van 5,5 kWh. De laadkabel is verborgen in de passagiersdeur en voor het opladen kan een standaard stopcontact worden gebruikt. Van leeg naar vol kost slechts drie uur. Het vermogen is met 6 kW (8 pk) aardig bescheiden, minder nog dan de eerste Eend van Citroën beschikbaar had.

Aangenaam is de aanwezigheid van een kachel, wat in deze voertuigklasse geen evidentie is. Het kleuraanbod bestaat uit grijs, blauw, oranje en khaki.

Over de marktintroductie in Nederland wordt nog met geen woord gerept, wel wordt gemeld dat de prijzen in Nederland aardig vergelijkbaar zullen zijn met die in Frankrijk.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.