Hoe goed is deze nieuwe, elektrische BMW? Is het er eentje van de oude stempel, die karrenvrachten rijplezier biedt?

De BMW i4 is een coupéachtige sedan. Het is een karakteristieke, misschien zelfs wat anachronistische BMW. Niet te ordinair en niet te aanwezig, hoewel ook hier de nieren van buitenformaat op de voorzijde prijken. Concurrentie komt uiteraard van de Tesla Model 3, maar ook de Polestar 2. Allebei puike wagens.

Is BMW grensverleggend bezig? Dat valt mee, wonderlijk genoeg oogt een BMW i3 nog altijd moderner. Met de eigenschappen van de BMW i4 is evenwel weinig mis. Voor iedereen met een grote behoefte aan al dan niet geveinsde sportiviteit is het goed om te weten dat er een M-uitvoering komt. Dat is de BMW i4 M50, vierwielaangedreven met een motorvermogen van 400 kW (544 pk) en een rijbereik van 510 kilometer (WLTP-norm). Met minder genoegen nemen kan ook, de BMW i4 eDrive40 levert 250 kW (340 pk), heeft achterwielaandrijving en stelt daar een hoger rijbereik van 590 kilometer (WLTP-norm) tegenover. Een echte instapversie is er vooralsnog niet, maar volgt ongetwijfeld nog.

Het accupakket heeft een opslagcapaciteit van 83,9 kilowattuur. Een warmtepomp is aanwezig voor een hoge mate van efficiëntie; als het op zuinigheid aankomt scoort de gemiddelde elektrische BMW gewoon goed. Snelladen gaat met maximaal 200 kW. Er kan trouwens een aanhanger van 1.600 kilogram worden getrokken. Niet heel verrassend is het verder dat de auto op afstand van updates kan worden voorzien. Dat schrijft de automobiele mode immers voor.

BMW rept ervan dat er is gekozen voor een lichtgewicht bouwwijze, maar niet op welke manier daarvan blijk wordt gegeven. Hopelijk pakken de ontwerpkeuzes goed uit voor het rijgedrag. Het zwaartepunt licht alvast lager dan dat van een gemiddelde 3-serie. De BMW i4 wordt in november 2021 verwacht.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.