BMW iVision Dynamics
De eerste details over die BMW i4 zijn alvast bekend geworden.

De BMW i3 is een sympathiek buitenbeentje, gebouwd met even mooie als dure materialen en vooruitstrevend bovendien. De structuur van carbon en het gebruik van kunststoffen zorgen ervoor dat de ev licht van gewicht is, maar duur om te bouwen. Dat kan niet blijven voortduren. De BMW i4 is één van de volgende elektrische BMW’s, de auto wordt meer mainstream, deelt het platform met de BMW 3-serie en zoekt uiteraard de concurrentie met de immens populaire Tesla Model 3 en de op komst zijnde Polestar 2.

De BMW i4 is er in 2021. Een goed jaar geduld moet worden betracht. Nu is alvast bekend geworden dat de auto een ruim bemeten accupakket zal krijgen, met een capaciteit van ongeveer 80 kWh. Het vermogen is ook dik voor elkaar, met 390 kW (531 pk) is er sprake van een vermogenssurplus. Van nul naar honderd gaat in ongeveer vier seconden. De topsnelheid wordt begrensd op om en nabij de 190 km/u, de 250 km/u halen zit er met deze ev dus niet in. Snelladen gaat met maximaal 150 kW. Aangezien de accupakketten steeds groter worden, is dat ook wel het minste dat mag worden verwacht. Er kan echter ook worden gekozen voor een elektromotor met minder vermogen, of een kleiner accupakket.

Het platform dat wordt gebruikt is geschikt voor verschillende aandrijflijnen. In geval van elektrische aandrijving behoort een tweemotorige configuratie tot de mogelijkheden. Het gaat bij BMW inmiddels om de vijfde generatie van elektrische aandrijflijnen, geschikt voor elektromotoren die een vermogen leveren dat tussen de 90 kW (123 pk) en 390 kW (531 pk). Dat blijkt uit gesprekken die Roadshow met ingewijden heeft gevoerd.

De BMW i4 krijgt een uiterlijk dat (vagelijk?) doet denken aan de BMW iVision Dynamics.

Beeld: BMW iVision Dynamics


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.