Elektrische Toyota's
Grootse plannen van een van de grootste autobouwers ter wereld.

Het merk Toyota is slagvaardig en maakt een bewuste keuze voor elektrische aandrijflijnen. Niet langer wordt uitsluitend ingezet op superieure hybridetechniek van boegbeeld Prius, of gaat aandacht uit naar ondergeschikte Mirai met voorlopig weinig populaire waterstofaandrijving. Er moeten veel elektrische Toyota’s komen. Het merk wil een forse CO2-reductie behalen en de elektrische auto populariseren, zo is gemeld tijdens een in allerijl ingelaste persconferentie.

We zijn ook wat meer te weten te komen over de auto’s die op de markt worden gebracht en wanneer dat staat te gebeuren. Er wordt begonnen met een reeks compacte voertuigen, die de naam auto haast niet waardig zijn. Deze gaan rijden in 2020, het jaar waarin Japan de Olympische Spelen organiseert.

Belangwekkender is de komst van een volledig elektrische Toyota C-HR, eveneens in 2020. Deze Coupe High Rider is bedoeld voor de Chinese markt en zal later ook in Japan leverbaar worden. Meer elektrische auto’s moeten volgen, in totaal moeten het er tien worden, van verschillende groottes.

Benadrukt wordt dat elektrisch rijden nu vooral populair is in markten met een ruimhartig subsidiebeleid. Dat moet veranderen. Toyota wil auto’s hebben die van zichzelf aantrekkelijk zijn. Verder wordt ervoor gezorgd dat de accupakketten een hoge mate van betrouwbaarheid kennen en een lange levensduur hebben.

Voor de ontwikkeling van ev’s werkt Toyota samen met zusterbedrijven. Met Subaru wordt een suv ontwikkeld, kleinere modellen komen tot stand in samenwerking met Daihatsu en Suzuki. Vanaf welk jaar we Toyota ook echt massaproducent van elektrische auto’s kunnen noemen, is momenteel onduidelijk.

Beeld: boven een voorproef op de elektrische Toyota’s van de toekomst, onderstaand compacte ev’s van het merk

Compacte Toyota ev's


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Goed nieuws. Tot voor kort hield Toyota stijfkoppig vast aan hybrides en waterstof.

Hybrides zie ik als tussenstap van benzine naar elektrisch, daar is wat voor te zeggen maar het blijft een tijdelijk iets.
Waterstof voor auto’s heeft één voordeel en verder alleen maar nadelen.

Blij dat ze nu zelf echte BEV’s gaan bouwen, kunnen ze daar ook niet meer op afgeven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.