Golf
Eindelijk een volwassen actieradius voor de elektrische Golf.

Vorige week maakten we kennis met de facelift van de Golf 7. De Duitsers hebben toen informatie uit de doeken gedaan omtrent de varianten met een conventionele aandrijflijn. Uitgebreide info over e-Golf zou later komen en nu is het dan zover.

Het model debuteert op de Los Angeles Autoshow. Een strategische plek, aangezien Californië het Amerikaanse walhalla is voor de elektrische auto. De batterijcapaciteit is toegenomen van 24,2 kWh naar 35,8 Kwh. Het bereik is daardoor met 100 kilometer toegenomen. De vorige e-Golf had een theoretische actieradius van 190 kilometer. Nu bedraagt de actieradius 300 kilometer. 200 kilometer in de praktijk dus.

De vernieuwde e-Golf heeft 134 pk (+19 pk). Hierdoor sprint je met iets minder schaamte weg bij het stoplicht. De vorige deed namelijk een 0-96 km/u in 10,6 seconden en nu is dat 9,6 seconden. Het duurt zo’n zes uur om de batterij volledig op te laden. DC-snelladen wordt een optie. Het duurt dan een uurtje om de accu tot 80 procent te laden. De nieuwe e-Golf beschikt over 290 Nm aan koppel (+21) en de topsnelheid bedraagt 150 km/u. Het is nog niet bekend wat ‘ie moet gaan kosten. Hij staat begin mei 2017 bij de dealer.

Golf


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Opzich allemaal geen gekke waardes en we gaan vooruit, maar vergeleken bij de Tesla is het natuurlijk een lachertje. Nu hopen dat de prijs dat ook is, maar dat zal wel niet.

Ze zijn er bijna. Nog 1 of 2 updates wachten en we willen er allemaal 1 hebben.

@topcom: nee, tesla zal in mijn ogen altijd beter zijn voorspel ik, zeker nu ze met een ‘betaalbaar’ model komen

@topcom: dat denk ik ook. Tegen de tijd dat de Tesla met de model 3 uit komt heeft ie dezelfde actieradius. En ik vermoed de BMW i3 ook.
Mijn youngtimer is dan aan vervanging toe. Ik kijk er naar uit wat er komt. Echt een leuke tijd waarin we zitten, er gebeurt zo veel in autoland.

Ook vergeleken met de Opel Ampera-E niet heel veel accucapaciteit, de Opel komt met 60 Kwh dus bijna het dubbele voor ongeveer hetzelfde geld.

@kobus1967: Yep,
Maar het ziet eruit als een normale Golf. Prima, niet geweldig, niets origineels, maar ook niks storends. In een Golf kan je nog een beetje mooi interieur krijgen ook.
Die Opel Ampera-E ziet eruit als een Kardashian-Agila gekruisd met een Honda Jazz. Van binnen ziet ie er op de foto’s net zo plastic-fantastic uit. 60kwh en 500 km: dat is inderdaad wat je wil; maar ik wil ook nog een beetje looks en luxe.

Wel van die oerlelijke dagrijverlichting die de GTE modellen ook hebben.

@camber24: Dat vind ik persoonlijk dan weer een van de pluspunten.

Toch schuiven we stap-voor-stap in de goede richting. Een 0-100 tijd rond de 10 sec, een top van 150 km/u, allemaal meer dan genoeg voor het gebruik wat ik ervan zou maken.

In de ideale wereld zou de echte range op 400 km uit moeten komen en de laadtijd gehalveerd moeten worden. Als dat alles lukt voor een redelijke prijs wordt zo’n EV een goed alternatief. Hoop dus, dat ze de (ontwikkelings)vaart er in weten te houden.

@amghans: Daarom straks de Model 3.
En iets lager op de ladder de Chevy Bolt / Ampera-E

De enige reden om de Golf te kopen is omdat het zogenaamd een veilige keus is met een bekend uiterlijk.

Dus ze moeten nog wel even doorgaan, willen ze iets beters bieden dan de concurrentie.

@fanboy:
’t Is mij ook niet perse om een Golf of zelfs een bepaalde fabrikant te doen, ben niet zo merkentrouw. Degene,die het lukt om voor ca. 20.000 Euri een vijfdeurs Golf-achtige met de gewenste spex te leveren kan op interesse rekenen.

@amghans: 20.000 is wel wat laag, dat heeft nog iets meer tijd nodig.

Maar staar je niet blind op de prijs. Men koopt al jaren fors duurdere turbodiesels omdat deze goedkoper te rijden zijn.

Met elektrisch rijden is dat ook zo, nog goedkoper rijden, daarbij komt ook nog eens dat er bijna niets uit te geven valt aan onderhoud en reparatie.

Waarom zou je je schamen voor een tijd van 10,6 seconden naar de 96? Oke het is niet vlot, naar lijkt me prima om met het verkeer mee te komen.

@audi18: Inderdaad. En met 9,6s een beetje scherp zijn bij het stoplicht en je bent bijna iedereen voor. Met name omdat je niet hoeft te schakelen.

“en de topsnelheid bedraagt 150 km/u”
Dat is niet heel vlot toch?

@ardonjr: al te snel voor onze wegen..

@ardonjr:

Opa modus: snel zat want je mag toch niet harder als 130 🤓

Als zo’n Golf 500 km actieradius zou hebben dan zou het gelijk een megasucces zijn. Maar ja tot die tijd is het eigenlijk nog vrij waardeloos.

@thomasthomas: waarom eigenlijk? De goegemeente rijdt minder dan 100km per dag. Elke avond aan de stekker, die ene keer dat je die voor de vakantie naar Schiphol rijdt is de 200km ook genoeg. Op Schiphol laden. En happy weer terug naar de vakantie.

2 uur rijden, 6 uur laden, 2 uur rijden, 6 uur laden… in praktijk ben je met de fiets sneller op je bestemming.

Ik snap niet dat VW de moeite neemt om een electrische auto met zo’n lage actieradius uit te brengen terwijl Tesla al op 500 km zit. Waarom niet gewoon even verder werken aan die auto totdat je er wat meer accu’s in kwijt kan? Dit wil toch niemand hebben?

@frederik:
Zo’n Tesla schijnt wel wat meer te kosten…

@amghans: Allemaal, ik weet heel goed hoe duur een Model S is! Ik denk alleen dat een actieradius van 200 km in de praktijk veel mensen er van zal weerhouden om deze auto te overwegen. Het moet gewoon richting de 500 km, dit zet geen zoden aan de dijk. Soort interim-model dat onmogelijk succesvol kan worden naar mijn mening.

@frederik: Die Model S (90D) van 500 km kost € 125.685 als je de opties er bij neemt die je wilt hebben.
Dus dat is niet te vergelijken kwa prijs met een golf voor het halve geld. IMO moet je het vergelijk kwa prijs zeker mee nemen, de accu is namelijk erg duur.

@frederik: een 5m lange wagen als de Tesla (groot want veel accus’s) wordt vanzelf ook duurder. Terwijl de meeste mensen aan een actieradius van 200km genoeg hebben.
Het probleem is helemaal niet de actieradius, die is ook van deze golf voor de meeste mensen al voldoende. Het probleem is dat mensen zich niet realiseren is dat met een electrische auto kunt parkeren en tanken tegelijk. Je kunt dus elke nacht laden.

@frederik: Wel eens een Tesla in een normaal parkeervak geprobeerd te parkeren? De Tesla is een auto voor ruime parkeervakken en woon-verkeer tussen de steden. Een Golf is veel meer een dagelijkse auto die ook in de stad goed bruikbaar is. De twee Tesla’s hier in de straat hebben samen drie parkeervakken nodig. Zowel in lengte als in breedte.

@frederik: de goedkoopste tesla heeft een actieradius van 338km en kost het dubbele…is ook appels met peren vergelijken

Nu nog wachten op de nieuwe golf R.

Tesla is over een paar jaar wel weggevaagd als alle grote spelers zijn overgestapt en betere doorontwikkelde techniek bieden icm mooiere afwerking. Een Tea is van gesmolten He-man poppetjes gemaakt

@prop:

Voorlopig is Tesla één van de weinige fabrikanten met visie, de “grote spelers” laten het allemaal afweten.
Inmiddels lopen de grote spelers giga achter gewoon omdat ze niet niet willen vernieuwen; zonder Tesla zouden ze nog in diepe slaap zijn.

Ik heb geen Tesla maar ik vind het prachtig wat ze voor elkaar spelen.

De enige electrische auto s die intressant zijn. Porsche 918, P1 etc. Die geitenwollen sokken auto’s bedank ik voor!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.