Piaggio Porter met twee Italianen
Het kan kloppen dat dit er nogal vertrouwd uitziet. De auto begon zijn leven niet als Piaggio Porter.

De Italiaanse fabrikant Piaggio is bekend van de Ape. De Piaggio Ape is een ronkende driewieler die een lichte vracht kan torsen en vormt een categorie op zich. Maar dezelfde firma biedt ook de Porter aan, of de Porter Electric als de voorkeur uitgaat naar een volledig elektrisch busje.

Die Piaggio Porter was er niet plotsklaps. Van oorsprong is dit een Daihatsu HiJet en wel van de generatie S82, die debuteerde in 1990. Een belachelijk klein bestelbusje zoals er vroeger wel meer waren. Dit is namelijk een kei-car; een zeer compacte auto die in Japan onder een gunstig belastingregime valt. Iets waarin ook in Italië wel brood wordt gezien. Sinds 1992 wordt de HiJet in licentie gebouwd in Italië, eerst door Innocenti en later door Piaggio. Want met een dergelijk busje is het eenvoudig om de nauwe en oude stadscentra te doorkruisen.

Om met de tijd mee te gaan zijn er Porters die lopen op alternatieve brandstoffen, lpg en cng om precies te zijn. Maar het meest interessant is uiteraard de volledig elektrische uitvoering. Hoewel de specificaties vrij matig zijn. Het accupakket is een tamelijk ouderwetse lood-gel-accu met een capaciteit van 17 kWh, waarmee binnenstedelijk maximaal 110 km afgelegd kan worden. Volledig opladen duurt acht uur. Het vermogen is 11 kW (15 pk). Het koppel bedraagt en opbeurende 215 Nm. De topsnelheid is 57 km/u. Dat alles op een gewicht van ongeveer 1.200 kg.

De vanafprijs voor dit alles is € 30.296 (€ 24.435 ex BTW). Niet te geef en er zijn betere volledig elektrische aanbiedingen op bestelautogebied, moderner en met een hoger prestatieniveau. Zoals de Renault Kangoo ZE en de Streetscooter Work. Maar ergens herbergt deze Porter, als verouderde David onder de bestelwagens, ook wel weer een zekere heroïek.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.