VW ID.3 in een stedelijke omgeving
Er hoeft niet lang meer te worden gewacht op de ev’s van Volkswagen. Voor het zover is worden in allerijl enorme investeringen gedaan.

De Golf, de Kever, de ID.3. De eerste twee zijn iconen, de volgende is de erfopvolger die zijn zware rol hopelijk naar behoren weet te vervullen. Al een paar jaar is het duidelijk dat de elektrificatiegolf binnen de Volkswagen Groep nabij is. Nu is 2020 uitgeroepen tot het jaar van de ommekeer.

Dat kost geld. Tot 2024 wordt er een bedrag van liefst 33 miljard euro ge├»nvesteerd, waarvan 11 miljard in het merk Volkswagen. Dat gaat veel ID-modellen opleveren. Uiteraard is ook het aantal elektrische auto’s dat geleverd moet worden heel behoorlijk, in 2025 moet een productie van 1,5 miljoen ev’s bereikt worden. Een belangrijke productielocatie is Zwickau, in Oost-Duitsland. Vanaf 2021 wordt ingezet op een jaarproductie van 330.000 ev’s.

De Volkswagen ID.3 is er in de zomer van 2020. Binnen afzienbare tijd moet er ook een (kale?) versie beschikbaar zijn die minder dan 30.000 euro kost. Dan begint elektrisch rijden binnen het bereik van de massa te komen.

Verder gaat Volkswagen ook voor plaatsing van laadpunten zorgen en is het bezig met innovaties op dat vlak. Samen met Northvolt wordt er een batterijcelfabriek gebouwd, die vanaf 2023-2024 operationeel moet zijn. Een ruime beschikbaarheid van accupakketten, is onmisbaar in de productieketen. De fabriek krijgt een capaciteit van 16 GWh.

Beeld: VW ID.3


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.