Mercedes W123 Plug In
En je dacht Mercedes met haar S- en C-Klasse plug-in hybrides behoorlijk bij de tijd was? Deze Benz uit 1981 is afgeladen met accu’s en heeft zelfs een heuse range-extender!

Daar waar de Mercedes-Benz S500 Plug In Hybrid en de C350 e een conventionele aandrijflijn hebben die is gecombineerd met een elektromotor, daar is deze E-Klasse van het W123-model uit 1981 bovenal een elektrische auto. De keuze voor een stationwagen is een logische, de accu’s liggen namelijk in de bagageruimte opgestapeld tot aan de raamlijn. Als je goed kijkt, dan kun je deze elektrische E-Klasse onderscheiden van de gewone E-Klasse doordat een deel van de achterste zijruiten is opgeofferd voor luchtroosters om de accu’s te koelen.

Mercedes koos voor nikkelmetaalaccu’s, bij elkaar woog het accupakket zo’n 600 kilo! Onder de motorkap van de W123 Elektro Antrieb ligt dan ook een klein hulpwieltje dat nodig is om de accu uit het achterste van de Benz te krijgen. Voorin ligt ook de 41 pk elektromotor die de toch al niet lichte E-Klasse en zijn 600 kilo aan accu’s moest voortsleuren. Dat de topsnelheid slechts 80 km/u bedraag zal je waarschijnlijk ook niet verbazen. Samen met het te veel ruimte innemende accupack is dat ongetwijfeld een van de redenen geweest om deze Mercedes met Elektro Antrieb niet in productie te nemen. BMW’s eerste elektrische auto’s waren overigens geen ander lot beschoren.

Opvallend is vooral de tweecilinder benzinemotor in het vooronder. Dit kleine torretje geeft de wagen zo’n 50 kilometer extra bereik, waarmee het totaal op 150 kilometer komt. Daarmee is het feitelijk ook een plug-inhybride, maar dan wel een serie-hybride zoals de Fisker/Elux Karma. Mercedes’ huidige plug-in’s zijn parallelle hybrides, de wielen kunnen zowel met de elektromotor als met de verbrandingsmotor fysiek verbonden worden.

Mercedes W123 Elektro Antrieb

Via: Ran When Parked


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Kijk dat noem ik nou voorsprong op techniek

De hammerhead eagle i trust was dus gewoon plagiaat.

@ettie: nee, want die had een diesel-aggregaat als range extender

@bmwalpina: dat maakt het concept niet heel anders. In de tijd van deze auto lag de efficiency van een diesel nog veel lager dan die van een benzine.

Geen \”heng heng\” dus

Jeetje, hij hangt ook wel lekker door aan de achterkant. Zal de handling niet veel goed gedaan hebben

De hammerhead eagle i trust was dus niet de eerste. Nu is het zeker gedaan met top gear…

Jeetje wat werkt die iphone app waardeloos zeg

Geinig idee. Is er nog mee door de bocht te rijden?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.