Volledig elektrische zwaargewichten van Renault
In alle formaten, dus voor elk wat wils.

Het aanbod begint bij de Renault Master ZE. De volledig elektrische besteller kan moeilijk tot vrachtwagen worden gebombardeerd, maar is wel een uiterst ruime bestelwagen. Voor de vaste volger van deze site is het bovendien geen onbekende. Eerder kwamen er al berichten langs over het inzetten van de Master ZE door PostNL. Vanaf september dit jaar is deze bestelbus breed beschikbaar, alles over de Master ZE is HIER te lezen.

Verder bestaat het aanbod uit de Renault D ZE en de Renault D Wide ZE. De eerste heeft een maximaal gewicht van 16 ton en is uitermate geschikt voor stedelijke distributie. De Renault D Wide ZE is inzetbaar als vuilniswagen. Ook een voertuigtype dat veelal vaste rondjes en beperkte afstanden in de stad rijdt. Deze twee vrachtwagens zullen vanaf 2019 worden geproduceerd in de vrachtwagenfabriek in Blainville-sur-Orne in Frankrijk.

De D ZE heeft een elektromotor met een maximaal vermogen van 185 kW (252 pk) en een koppel van 425 Nm, er zijn accupakketten verkrijgbaar met een maximale capaciteit van 200 of 300 kWh. In de meest gunstige omstandigheden is het rijbereik 300 kilometer. De D Wide ZE heeft twee elektromotoren die logischerwijs goed zijn voor 370 kW (503 pk) en een gezamenlijk koppel van 850 Nm. Het accupakket is goed voor 200 kWh, waarmee 200 kilometer valt af te leggen. Opladen is mogelijk met een reguliere laadaansluiting, of een CCS-snellaadaansluiting met maximaal 150 kW.

Voor een optimale inzetbaarheid is een pto (power take off) beschikbaar zodat mechanisch werkende werktuigen eenvoudig operationeel zijn te krijgen. Het volledig elektrische vrachtwagenaanbod van Renault lijkt verdacht veel op dat van Volvo. Dat is geen toeval, want Renault Trucks behoort aan Volvo toe.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.