BMW
De BMW Group is opnieuw uitgeroepen tot duurzaamste automerk ter wereld in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI), gepubliceerd door RobecoSAM AG.

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp binnen de bedrijfscultuur van de BMW Group. In 2001 heeft de autogroep zichzelf verbonden aan het United Nations Environment Programma, de UN Global Compact en de Cleaner Production Declaration. De Duitsers zijn tevens het eerste autoconcern ter wereld dat sinds 1973 een ‘environmental officer’ in dienst heeft. Anno 2016 definieert de Sustainability Board, bestaande uit alle leden van de raad van bestuur, de strategie met concrete doelstellingen.

Het autoconcern implementeert duurzaamheid in diverse facetten van het bedrijf. Behalve het doel om de CO2-emissie verder te verlagen, focust de strategie ook op het behalen van vooruitgang op het gebied van milieubescherming, het leveranciersnetwerk, scholing van werknemers en sociale toewijding.

Tussen 1995 en 2015 realiseerde BMW Group een reductie van 40 procent op de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa. In 2015 bedroeg de gemiddelde CO2-emissie in heel Europa 127 g/km ten opzichte van 147 g/km wereldwijd. Systematische uitbreiding van alternatieve aandrijflijnen in het BMW modellenprogramma, gecombineerd met duurzame mobiliteitsdiensten, leveren een bijdrage aan dit proces. Momenteel komt 58 procent van de ingekochte energie door het autoconcern uit hernieuwbare bronnen.

De productiefaciliteit in Leipzig maakt gebruik van vier windturbines die exclusief voor de productie van de BMW i3 en BMW i8 stroom leveren. In de fabriek in Spartanburg (South-Carolina, Verenigde Staten) wordt methaangas uit een nabijgelegen bron gebruikt voor 50 procent van de benodigde energie voor productiewerkzaamheden. Daarnaast was BMW de eerste autofabrikant in Europa die in 2015 een 40-tons elektrische vrachtwagen in gebruik nam voor het transport van materialen op de openbare weg.

Meer transparantie en een efficiënter gebruik van hulpbronnen van het leveranciersnetwerk rond 2020 zijn andere doelen. In het kader hiervan onderzochten de Duitsers in 2015 voor het eerst 1.900 leverancierslocaties met een industrie-specifiek duurzaamheidsonderzoek. Deze evaluaties worden toegepast voor alle genomineerde, potentiële en actieve leverancierslocaties.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.