Nissan e-NV200 van Duitse bakkerij
Volledig elektrisch bestellingen bezorgen, dat kan met deze busjes.

Met nadruk op busjes, want dit is een overzicht van volledig elektrische bestelwagens met vrij beperkte buitenafmetingen. Ideaal voor het stedelijke en regionale bezorgwerk, waarbij direct kan worden geprofiteerd van het vrij ruime aanbod aan laadpalen in de gemiddelde stad. Grootformaat elektrische bestelwagens zijn er ook steeds meer, maar een overzichtsartikel daarover bewaren we voor later.

StreetScooter Work
Ontwikkeld voor de Duitse posterijen, maar alweer enige tijd in Nederland verkrijgbaar. De StreetScooter Work. Een relatief rudimentaire en eenvoudig uitgevoerde bestelbus. Die behoorlijk goed valt aan te passen aan de eigen wensen. Het is namelijk mogelijk om deze bus te krijgen als pickup, met box bedoeld voor huis-aan-huis-bezorging en als chassis-cabine. De laatste configuratie maakt iedere opbouw mogelijk. Ook leverbaar met een verlengde wielbasis. De Work heeft een piekvermogen van 48 kW (65 pk). Het accupakket van de Work meet 20,4 kWh, dat van de Work L heeft een capaciteit van 33 kWh. Volgens de NEDC-norm valt daarmee met de beide uitvoeringen 118 km ver te komen, of 80 km in de praktijk. In Nederland wordt deze bus aan de man gebracht via een leaseconstructie.

Streetscooter Work L

Peugeot Partner Electric
Een auto die weliswaar bestaat, maar slechts zelden lijkt te worden verkocht. Deze volledig elektrische uitvoering van de Peugeot Partner of zustermodel Citroën Berlingo. Het kan ook zijn dat de auto wel rondrijdt op de Nederlandse wegen, maar helemaal niet opvalt. Omdat er maar nauwelijks onderscheid is met de vertrouwde dieseluitvoeringen. De aandrijflijn van de Partner levert een vermogen van 49 kW (67 pk). Met een accupakket van 22,5 kWh valt volgens de NEDC-norm 170 km ver te komen. Snelladen kan met een optionele CHAdeMO-aansluiting. De Peugeot Partner Electric is verkrijgbaar vanaf € 23.715 (ex. BTW).

Peugeot Partner Electric

Citroën Berlingo Electric
Et voilà, de Citroën Berlingo Electric. Ook die heeft een elektrische aandrijflijn en is vrijwel dezelfde auto als de Partner die hierboven staat beschreven. Met eveneens 49 kW (67 pk) en een accupakket met een capaciteit van 22,5 kWh. Een goedmoedige bestelbus, te verkrijgen vanaf € 23.715 (ex. BTW).

Citroen Berlingo Eletric

Renault Kangoo ZE
De Renault Kangoo ZE is al sinds een paar jaar een vaste waarde om menig product elektrisch te bezorgen. Ook deze bestelwagen oogt aardig vertrouwd en is niet direct te herkennen als auto met elektrische aandrijving. Uiteraard ontbreekt motorgeluid en is de auto her en der voorzien van ZE-badges. De auto is er ook als Maxi, een verlengde uitvoering. De Kangoo ZE levert een vermogen van 44 kW (60 pk). Het accupakket heeft een capaciteit van 33 kWh. Dat betekent volgens de NEDC-norm 270 km, of 200 km in het reële leven. Met de type 2-aansluiting is het maximale laadvermogen 7,4 kW. De vanafprijs is € 27.565 (ex. BTW).

Renault Kangoo ZE

Nissan e-NV200
Goed voor behoorlijke verkoopcijfers, deze elektrische bestelbus van Nissan. Een van de auto’s die erg veel is verkocht aan ondernemers die wilden profiteren van verschillende subsidieregelingen op het gebied van elektrisch rijden. Groter dan de hier genoemde alternatieve elektrische bestelbussen, maar wel relatief smal en alsnog behoorlijk wendbaar. Met een vermogen van 80 kW (109 pk). Nu heeft de Nissan e-NV200 een bescheiden accupakket van 24 kWh, maar spoedig krijgt de e-NV200 hetzelfde accupakket als de nieuwe Leaf. Met 40 kWh moet het mogelijk zijn om circa 300 km af te leggen, met 24 kWh is het rijbereik volgens de NEDC-norm 170 km. Om snel de accu vol te krijgen is een CHAdeMO-aansluiting aanwezig. De goedkoopste Nissan e-NV200 kost € 26.070.

Nissan e-NV200

Openingsfoto: Nissan e-NV200 van een Duitse bakkerij


Meer lezen over: , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.