VW ID.3
Het lange wachten is ten einde. De auto die moet uitgroeien tot de Kever van de 21ste eeuw is onthuld. Zal dat droombeeld werkelijkheid worden en is dit daadwerkelijk een kaskraker?

Het is een auto die een eindeloze gang naar het hoofdpodium leek te maken om er dan niet na een luide knal ineens te zijn, maar die behoedzaam en zelfbewust zijn debuut beleeft, na een tergend traag opzij schuiven van de toneelgordijnen. Hoe het ook zij, we mogen nu echt de VW ID.3 in ons midden verwelkomen. Dat is dus nog een drie, na de BMW i3 en de Tesla Model 3. Vooral die laatste behoort tot de belangrijke concurrenten en valt niet gemakkelijk te overbluffen.

Wat we daadwerkelijk van de Volkswagen ID.3 mogen denken hangt mede af van de prestaties in de praktijk van alledag. Qua uiterlijk valt het alvast niet tegen. Het exterieur toont nog altijd sterke gelijkenissen met het uiterlijk van het concept. Dat we niet te maken hebben met een lafhartige afzwakking van het origineel is ronduit positief. De lijnvoering is behoorlijk strak en clean. Het glasoppervlak is aangenaam groot en de voorruit haast mpv-achtig, een goed overzicht lijkt gegarandeerd. Aan de achterzijde zien we een spoiler, die ongetwijfeld een belangrijke bijdrage levert aan de aerodynamica. De spoiler roept overigens vage herinneringen op aan de eveneens luifelachtige spoiler van de Polo Bluemotion.

Door naar het interieur. De tellereenheid met aan de rechterzijde de versnellingshendel heeft een BMW i3 ook. Het minimalisme is ontegenzeggelijk Tesla, terwijl het volledig ontbreken van zelfs maar accessoireknoppen in de middenconsole (nare) herinneringen oproept aan de tijd dat uitrustingsniveau CL bij VW stond voor een volkomen gemis aan voorzieningen, wat aanwezig was kon in de verste verte niet voor luxe doorgaan. Prominent aanwezig is het scherm dat middenop het dashboard prijkt, met gelijk daaronder enige knoppen. Uitbundig ziet het binnenste van de ID.3 er niet direct uit.

Dan iets over de specificaties. Zoals eerder is aangekondigd zijn de accupakketten er in drie verschillende groottes; 45 kWh (330 km actieradius), 58 kWh (420 km actieradius) en 77 kWh (550 kilometer actieradius). Het rijbereik is steeds volgens de WLTP-norm. Bij keuze voor het grootste accupakket wordt er op drie fasen opgeladen, met maximaal 11 kW, en gaat snelladen met 125 kW. Het kleinste accupakket laadt op één fase met maximaal 7,2 kW, wordt een snellader opgezocht dan kan er worden gerekend op 50 kW laadvermogen. Mogelijk wordt sneller laden als optie aangeboden. Het wachten is nog op verdere technische gegevens en informatie over uitrustingsniveaus.

De auto is er ook nog niet onmiddellijk. Mensen die een voorbestelling hebben gedaan of nu bestellen, kunnen de ev verwachten in de tweede helft van 2020. Er wordt van start gegaan met de levering van de Volkswagen ID.3 1ST. Deze uitvoering heeft het mid range-accupakket met een capaciteit van 58 kWh, de vanafprijs komt onder de € 40.000 te liggen. De basisversie gaat minder dan € 30.000 kosten en heeft ongetwijfeld kleinere velgen die minder spectaculair van ontwerp zijn. Deze versie wordt later verwacht. Wordt dat dik in 2021?

Meer beeld HIER op Autoblog.

VW ID.3 achterzijde

VW ID.3 bij een laadpunt

VW ID.3 interieur


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.