Nadat een storm van kritiek is opgestoken over de prijs per kilowattuur die Ionity rekent, geeft de baas van onderneming inzicht in de tactiek. Wat beoogt de aanbieder van ultra-snelladers?

Eigenlijk is dat vrij eenduidig, snelladen voor iedereen, met elke denkbare auto die over een CCS-aansluiting beschikt. Aangezien het Combined Charging System de Europese standaard is, beschikt vrijwel iedere nieuwe elektrische auto over de juiste aansluiting om bij Ionity terecht te kunnen. Eén van de weinige uitzonderingen is de Nissan Leaf, die een Chademo-aansluiting heeft.

De storm van kritiek die is opgestoken over het prijspeil is onterecht, meent Michael Hajesch, baas van Ionity. Nu is € 0,79 per kilowattuur de standaardprijs bij de ultra-snelladers van Ionity, daarvoor wordt een hoog serviceniveau geboden. Nu is dat iets dat iedereen aanbieder stelt, maar het is een feit dat laden op 175 kW of 350 kW bij Ionity de norm is.

Hoewel ook Allego en Fastned dergelijke snelladers bieden, is een vermogen van maximaal 50 kW nog altijd vrij gangbaar en dat is voor de laatste generatie ev’s met grote accupakketten eenvoudigweg laag. Veel nieuwe elektrische auto’s kunnen snelladen met 100 kW of meer.

Ook is het aangenaam dat Ionity per station meerdere snelladers biedt. Het gebeurt niet snel dat alle laders bezet zijn. Wel stijgt de populariteit van ev’s hier te lande enorm, dus snelladers worden ook vaker gefrequenteerd.

Het precieze tarief dat de eindgebruiker betaalt hangt overigens af van de Mobility Service Provider (MSP), de partij die de laadpas levert, zoals Hajesch ook verduidelijkt. Wat er wordt afgerekend, hangt af van de pasaanbieder. Het is nog altijd mogelijk om relatief goedkoop het accupakket te “vullen”, bijvoorbeeld als de laadpas wordt betrokken bij een automerk dat deelneemt aan Ionity, of door te kiezen voor een goedkope pas. Over de tarieven die worden gerekend bij Ionity is op de blog Goedkoperrijden een tweetal interessante artikels verschenen (EEN, TWEE). Daaruit blijkt duidelijk dat het huidige prijspeil bepaald niet exorbitant is. Wat Ionity nu als standaardtarief vraagt, is gangbaar voor snelladen.

Doorgaans kost snelladen, bij vrijwel alle aanbieders, het dubbele van regulier publiek laden. Dat is logisch, want aanleg van de benodigde infrastructuur vergt een aanzienlijke investering. (Via: emobly.com)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.