Porsche Taycan
Turbo turbo! De sportwagenbouwer uit Zuffenhausen verloochent zijn waarden niet zomaar.

Na lange jaren van wachten, waarvan het effect nog eens is verhevigd doordat er in het voorbije jaar haast oneindig veel tipjes van de sluier zijn opgelicht, is de Porsche Taycan er dan eindelijk. De auto is alle glorie te bewonderen, op beeld en tijdens autobeurs IAA in Frankfurt.

Het mag niet bepaald een wonder heten dat het een typische Porsche is geworden. Agressiviteit blijft achterwege, wel is deze ev relatief gedrongen en lijkt de auto redelijk laag. De levering begint uiteraard met de duurste versies, door Porsche met veel gevoel voor het eigen erfgoed Turbo gedoopt. De Porsche Taycan Turbo is goed voor een vermogen van 500 kW (680 pk) en de Taycan Turbo S levert niet minder dan 560 kW (761 pk), wel is dat het overboost-vermogen dat alleen wordt geleverd bij ingeschakelde Launch control. De topsnelheid ligt op 260 km/u. Porsche belooft verder Ausdauer, eindeloos lang moet er met de ev kunnen worden gejaagd en buiten de bestuurder zou er niets kunnen zijn dat oververhit raakt. Opladen gaat met maximaal 270 kW. Publiek laden kan op drie fasen, met maximaal 11 kW. Dat is eenvoudigweg prima in orde.

Het accupakket heeft een capaciteit van 93 kWh, hetgeen correspondeert met een rijbereik van 450 kilometer voor de Turbo-uitvoering en 412 kilometer voor de Turbo S-versie. Sprinten naar 100 doet eerstgenoemde in 3,2 seconden en laatstgenoemde in 2,8 seconden.

Er is luchtvering en een dynamisch sportchassis, waarvoor Porsche ingewikkelde afkortingen pleegt te gebruiken. Ook is er een tweeversnellingsbak, die ervoor zorgt dat de Taycan rap van acquit is en bij hogere snelheden bijdraagt aan de efficiëntie. Met betrekking tot dat laatste, met een Cw-waarde van 0,22 is de luchtweerstand erg laag.

Over de standaarduitrusting krijgen we niet veel te weten, maar beklagenswaardig zal die niet zijn. Wel zal kan naar traditioneel gebruik een aardig eindeloze optielijst worden verwacht. De Porsche Taycan Turbo staat in de prijslijsten voor € 157.100 en de Turbo S moet € 191.000 kosten.

De olifant in de kamer is de Tesla Model S. De op een na grootste Tesla sprint in de Performance-uitvoering twee tiende sneller naar de honderd, is ruimer, heeft een heel behoorlijk functionerende Autopilot en is goedkoper. Het is echter Porsche noch premium, wat voor sommigen dusdanig onverkropbaar is dat er reikhalzend wordt uitgezien naar vermeende Duitse kwaliteitsproducten.

Meer beeld is HIER op Autoblog te vinden.

Porsche Taycan achterzijde

Porsche Taycan interieur


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.