Dit is de nieuwe waterstofracer van de TU Delft
Coureur Jan Lammers onthult het chassis van de eerste waterstofraceauto die deel gaat nemen aan een race tegen benzineauto’s.

Het raceteam van de TU Delft neemt met de Forze VII, de snelste raceauto die op waterstof rijdt, deel aan de Supercar Challenge. Dat gebeurt tijdens de GAMMA Racing Day op het TT-circuit in Assen. Doordat de nieuwe auto meer aerodynamisch is, hebben de Delftse studenten er vertrouwen in dat deze raceauto de race kan winnen.

Dankzij de recent gestarte samenwerking met PitPoint kan het team verder met de productie, zodat de auto in juni van de band kan rollen en klaar is voor circuitraces. Het Forze-team heeft een jaar aan het nieuwe ontwerp gewerkt. De studenten hebben het design van de Forze VII aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het oude model. Zo heeft het nieuwe ontwerp een bredere wielbasis, waardoor de raceauto zich nog sneller over het circuit verplaatst. Daarnaast is de aerodynamica van de auto enorm verbeterd. Het is de eerste keer dat een auto op waterstof het opneemt tegen benzine raceauto’s.

Forze Racer Vll


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En toen klapte dat ding de muur in en scheurde de H-Tank van 700 bar open…

Waterstof is zo stupide als je het hele eco-systeem in bekijkt…

@fijnkonijn: Je moet het ook een kans geven. Net zoals er nu mensen zijn die EV’s geen kans geven in de toekomst. Probleem van EV zijn: waar moet je ze laden? Akkoord, je hebt een huis met garage en je hebt onlangs zonnepanelen laten monteren en je komt s’avonds elke dag om 19u. thuis en je laad je wagen op tijdens de nacht met je schone energie. Alleen jammer dat het merendeel geen garage heeft of een oprit en zijn wagen 2 wijken verder langs de straatkant moet dumpen. En overal laadpalen zetten is ook niet echt haalbaar. Je kunt misschien in de toekomst een ev in 10min. laden, alleen vergt dit een enorm veel energie, waardoor de ev ook zijn doel voorbijschiet. Ook het wagenpark van de orderdiensten moeten constant beschikbaar zijn en rijden ook aardig wat km’s. Daarom geef ik de waterstofwagen nog een kans,omdat een ev niet voor iedereen geschikt is. Velen zeggen het wordt EV of het wordt waterstof die onze toekomstige wagens zal aandrijven, ik denk juist een mix zoals je nu benzine,diesel, lpg,cng en ev hebt. Over de hoge druk in de tanken van een brandstofcel-wagen, tsa met een lpg-tank zit je ook op vlot 300bar. Mijn grootvader rijdt al een hele lange tijd rond op lpg en is nog altijd niet opgeblazen. Die tanks zullen wel veilig genoeg zijn, toyota claimt dat hun tanks niet kunnen scheuren of lekken. in California rijden er al een hele tijd waterstof-wagens rond en in Duitsland schieten de waterstof-stations de komende jaren als paddestoelen uit de grond. Dus het zal wel veilig genoeg zijn. Ze zijn nu momenteel de nadelen van waterstof aan het wegwerken net zoals nu ook bij de ev gebeurt.

@scaglietti612: de oplossing IS EV’s met een generator. Maar géén Waterstof. Dat is zo stupide. Het heeft geen zin het nog een keer uit leggen. Google it. Maar stupide is het.

Batterijen is op lange termijn geen oplossing. Een brandstofcel-systeem, een generator dus, is de beste stap. De vraag is alleen “met wat”.

@fijnkonijn: Kan ook zijn. Maar toch geef ik waterstof nog een kans, ondanks de nadelen. Want de nadelen proberen ze nog weg te werken. Of dat zal lukken kunnen we alleen maar afwachten. Feit is dat alle grote auto-bedrijven hiermee bezig zijn, dus het moet zijn dat ze het nog een kans geven. Maar het zal afwachten zijn wat de toekomst zal brengen. Die generatoren waar je het over hebt klinken als de ideale uitweg. We moeten alleen een milieu-vriendelijk ‘brandstof’ hiervoor vinden, dan zou je de perfecte aandrijving kunnen hebben. Nu time will tell, nog veel plezier alvast met je Tesla ( denk toch dat je een Tesla hebt 🙂 ).

@scaglietti612: We moeten niet doen alsof waterstof iets nieuws is. Mercedes en BMW hadden al in de jaren 80 concepten op waterstof. De problemen die er toen waren met deze concepten, zijn er nog altijd. Feit is dat zowel BMW als Mercedes op dit moment hebben aangegeven dat een BEV de toekomst en, en geen FCEV. Feit is dat Volvo op korte termijn voor alle modellen met stekker varianten komt. En het feit is dat met name de Japanse merken met deze oplossingen komen. Maar dat heeft een heel andere basis. Na de ramp met Fukushima, is Japan druk op zoek naar manieren om tijdens een dergelijke ramp de energievoorziening te verzorgen. En het idee is dat waterstofauto’s de mensen thuis van energie gaan voorzien. Dat speelt in EU of de VS niet.

Grootste probleem met waterstof is het rendement. De productie van waterstof (dat overigens al erg lang en ook op schaal gebeurt, want wordt veel gebruikt in de industrie) totaal niet energiezuinig is. Dat betekend dat met de huidige energiemix in de EU (kolen, waterkracht, zon, wind en kern) een waterstofauto fors vervuilender is dan een benzine of diesel auto. Dan kan je wel zeggen dat die energie ook duurzaam kan worden opgewekt, maar dan moet je dus een factor 4 meer duurzame energiebronnen neer zetten dan met een BEV. Volledig irreëel dus.

Tot slot, overal laadpaaltjes een probleem? Want? Met nieuwe regelgeving kunnen deze laadpunten al fors kleiner worden en hoeft het niet veel meer te zijn dan een stekkerdoos boven de grond. En met de kosten van een waterstof vulstation, waarmee men maximaal 16 auto’s per dag kan laden (het op druk brengen van waterstof nadat 1 auto heeft getankt duurt 20 a 40 minuten), kan je al snel 1.000 laadpunten realiseren. Daarmee kan je al snel 3000 auto’s van energie voorzien!

@pramm: ‘Feit is dat zowel BMW als Mercedes op dit moment hebben aangegeven dat een BEV de toekomst en, en geen FCEV.’ Tiens is het eerste wat ik van hoor, vandaar dat Mercedes een waterstof aangedreven GLC wil uitbrengen volgend jaar.

http://www.hybridcars.com/mercedes-and-bmws-future-emphasizes-fuel-cell-vehicles-over-battery-electric-cars/

Sommige merken zoals Volvo,Porsche en Nissan kiezen voor EV. BMW, Mercedes,Audi,Toyota, Hyundai, Kia,GM, etc… werken allemaal aan hydrogen-technologie en geloven er ook in dat dit hun wagens zal aandrijven in de toekomst. Audi lanceerde onlangs nog hun H-tron. Met name de japanse merken die met waterstof-wagens afkomen? Toyota met zijn Mirai, dat is 1 fabrikant. De Europese merken steken daar anders ook aardig wat tijd en geld in.

Op de huidige energiemix in Europa is waterstof voor het moment niet duurzaam inderdaad. Feit is nu dat 90% van waterstof uit de olie komt. We kunnen nu echter ook waterstof produceren vanuit biologisch afval, denk maar aan de landbouw-sector. Wat je zegt over het bijbouwen van meer duurzame energie-bronnen geld ook voor de EV. Volgens verschillende studies zou er in de VS tot 32 extra energie-centrales moeten bijbouwen indien het volledig wagenpark uit ev en of plug-in hybrides zouden bestaan.

Al de nadelen die je nu opnoemt, daar zijn ze nu druk mee bezig om ze zoveel mogelijk te verkleinen. Opslag,transport,energie,… ze zijn daar allemaal mee bezig, je moet dat gewoon tijd geven. En ja ze zijn er al mee bezig sinds de jaren 80, en ik vind dat ze al redelijke sprongen vooruit hebben gemaakt. Bv. de BMW 7 Hydrogen had een tank i.p.v een achterbank doordat de tank zo groot moest zijn, en kijk nu naar de Mirai met zijn kleine ‘tanken’. Ze maken de waterstof-technologie steeds beter stapje voor stapje. Ik zeg ook niet dat waterstof het enigste zal zijn, ik zeg een mix. Want heel de wereld op elektriciteit gaat ook niet gebeuren. Ofwel moet je heel veel geduld hebben maar de consument wil snel kunnen vertrekken. Dus zijn EV opladen in 10min. met een batterijcapaciteit van 25 kWh, dan heb vebruik je evenveel energie als 450 plasma-tv’s. Dus een mix tussen die 2 zal nog altijd verstandiger zijn dan 1. Ze hebben beide hun voordelen en dus ook nadelen.

Over de laadpalen. Tegen de tijd dat dit werkelijkheid wordt. Wie gaat dit bekostigen? Privé-bedrijven met verschillende tarieven zodat je benadeeld wordt afhankelijk van je woonplaats en werkuren? Of de overheid waarvan ze nu al geen geld hebben om simpele putten op de weg te herstellen.

@scaglietti612: een LPG tank op 300 bar? Op welke planeet?

Het is max 8 bar.
Lezen bitte: http://www.lpggids.com/lpg-veiligheid/

FYI: een “Waterstof tankstation” kost ca. 2 Miljoen Euro om neer te zetten. Een Tesla Supercharger met 2 zuilen kost ca. 150.000 dollar.

Echt, Waterstof is gewoon silly. Kap er mee.
Pramm legt het nog een keertje uit hieronder. Doe er je voordeel mee.

@fijnkonijn: Tis dus blijkbaar 8 bar. Mensen kunnen ook eens een foutje maken.

Het is wat het is, blijkbaar zijn die 400 waterstof-stations die tegen 2023 in Duitsland komen pure verspilling en konden ze beter Tesla-superchargers bouwen, alleen jammer dat er het merendeel van de bevolking niet met een Tesla rijdt en zelf een EV niet als een voordeel ziet. Je claimt waterstof silly, is goed dat is jouw mening en je bent vrij om die uiten. Maar door te zeggen dat waterstof silly en dom is en daardoor moeten volgens jouw iedereen kappen met de ontwikkeling hiervan? Als iedereen zo denkt dan zouden we voor te beginnen helemaal geen EV’s hebben. Iedereen lachte Toyota uit toen ze hun Prius lanceerde, kijk nu. Ook met de ev waren/zijn er nog grote problemen mee waaronder de range, bouw van de batterijen, gewicht en oplaadtijden. Maar ook hieraan zijn ze druk in de weer om die nadelen zo veel mogelijk te verkleinen net zoals ze nu met waterstof aan het doen zijn.

Waterstof is als energiedrager natuurlijk interessant. Ik denk dat je in deze fase van duurzaamheidsontwikkeling moet gaan onderzoeken hoe je waterstof zo energie efficiënt kan gaan produceren. anders blijft het voor de automobielindustrie een weinig interessante manier om het wagenpark te verduurzamen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.