de nieuwe Nissan Leaf
De auto werd gekiekt door een Noorse toerist in Barcelona. Dat terwijl Nissan bezig was met het schieten van professionele platen van de nieuwe Leaf.

De opvolger van de oude, vertrouwde Leaf is er bijna. De nieuwe Leaf is vanaf het najaar te koop. Dat betekent dat de productieversie zo ongeveer klaar is en er beeldmateriaal moet komen van Nissans nieuwste. Een fotoreportage geheim houden is tegenwoordig vrijwel onmogelijk, waardoor wij nu beeld hebben van de nieuwe Nissan Leaf. Met dank aan tv2.no en een onbekende Noorse toerist.

We zien een vrij alledaags gelijnde auto. Een hatchback met een uiterlijk zoals dat van een auto die op iedere straathoek staat. Dat kan best eens in het voordeel van de Leaf werken. Mensen hebben de neiging om auto’s te kiezen waarmee ze opgaan in de massa en hoeven bepaald niet te pronken met een onderscheidende elektrische auto. De combinatie van de witte carrosserie en het zwarte dak oogt nochtans bepaald niet verkeerd. Op het eerste gezicht lijkt de auto niet overdreven aerodynamisch, verwacht dus geen extreem laag verbruik dankzij een goede stroomlijn. De voorzijde (zie tv2.no) heeft wel wat weg van de Nissan Pulsar. Uiterlijke kenmerken van de Nissan IDS concept car komen terug, zo heeft de Leaf vergelijkbare boemerangvormige achterlichten

Over technische details tasten we nog in het duister. De nieuwe Leaf heeft naar verwachting een accupakket met een reƫel rijbereik van 300 km. Mogelijk komen er accupakketten met verschillene groottes, waaronder eentje met een capaciteit van 60 kWh.

Wat we wel zeker weten is dat one pedal driving mogelijk is in de Nissan Leaf, de fabrikant heeft het zelf liever over een e-pedal. Dat betekent concreet dat er (vrijwel) nooit meer geremd hoeft te worden. Als het pedaal geheel wordt losgelaten is het remvermogen behoorlijk sterk, dat is bijvoorbeeld ook het geval bij een BMW i3 en een Tesla Model S. Voor de Leaf geldt echter dat de auto ook op heuvels geheel tot stilstand kan komen. Ook is de nieuwe Leaf semi-autonoom; de auto kan op de snelweg zelfstandig koers houden en de snelheid kiezen. Een stap verder dus dan een adaptieve cruise control.

UPDATE: de nieuwe Nissan LEAF is officieel!

Foto: tv2.no


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.