MAN eTruck
MAN Truck & Bus en het Austrian Council for Sustainable Logistics (CNL) hebben recent een intentie tot samenwerking ondertekend. Bij die gelegenheid presenteerde MAN tevens deze eTruck, een volledig elektrisch prototype van een trekker die ingezet gaat worden voor stedelijk distributietransport.

Als onderdeel van de overeenkomst met CNL, een consortium van 15 grote Oostenrijkse retail-, logistiek- en productiebedrijven, gaat MAN vanaf eind 2017 testvoertuigen beschikbaar stellen aan negen bij CNL aangesloten bedrijven die de voertuigen in de dagelijkse praktijk gaan testen. Door de samenwerkingsovereenkomst maakt zowel MAN als CNL een begin met de introductie van elektrische aandrijflijnen in het middelzware tot zware distributietransport met een maximaal tonnage van 12 tot 26 ton. De intentieverklaring werd door vertegenwoordigers van de bij CNL aangesloten bedrijven en MAN Truck & Bus ondertekend in de MAN-fabriek in het Oostenrijkse Steyr, waar de MAN TGL en MAN TGM modellen voor distributietransport worden gebouwd. Het streven is om daar eind 2018 de productie van elektrische versies van de MAN TGM-serie op te starten.

“Aangezien het Truck Modification Centre hier eveneens is gevestigd, is de productielocatie in Steyr de perfecte plek voor de bouw van onze eerste elektrische vrachtwagens”, aldus Joachim Drees, Voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus.

Productiestart eTruck 2021
De testvoertuigen die eind 2017 gaan worden geleverd, zijn trucks gebaseerd op de MAN TGM-serie, met name 6×2-4 trucks voor geconditioneerd transport, met wissellaadbakken en voor de drankendistributie. Maar ook distributietrekkers zijn onderdeel van de testvloot. De resultaten van de praktijktests met de testvoertuigen worden gebruikt bij de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vrachtwagens die in de nabije toekomst op de markt gaan komen. “Tegen het einde van dit jaar verschijnen de eerste eTrucks op de weg. Eind 2019 start de serieproductie van een volledig elektrisch aangedreven stadsbus, terwijl de serieproductie van de eTruck begin 2021 van start zal gaan. We gebruiken flexibele modulaire techniek met aandrijfcomponenten die we kunnen gebruiken voor diverse toepassingen”, aldus Joachim Drees.

eTruck

E-mobility-strategie MAN Truck & Bus
MAN Truck & Bus stelde al in 2012 het studiemodel MAN Metropolis voor. Deze volledig elektrische 26-tonner is CO2-vrij en is door zijn lage geluidsniveau bijzonder geschikt voor nachtleveringen in stadscentra. Een ‘range extender’ in het chassis zorgt voor een bruikbare actieradius van 150 kilometer per dag. Later presenteerde men tijdens de IAA in 2016 een doorontwikkeling van het Metropolis-concept, dit keer ging het om een volledig elektrische trekker. Deze MAN City-Truck wordt aangedreven door een 250 kW sterke elektromotor met een koppel van 2.700 Nm. De elektromotor wordt gevoed door drie high-performance lithium-ion batterijen lithium-ion accu’s van de Volkswagen Group. Deze batterijen bevinden zich onder de cabine. Zaken als de airco, stuurbekrachtiging en luchtcompressor functioneren elektrisch. Een recuperatiesysteem zorgt ervoor dat de kinetische energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen in de accu. Daarbij zorgt een managementsysteem voor maximale efficiency. Ook het omzetten van remenergie in elektriciteit (recuperatie) draagt bij aan een zo laag mogelijk energieverbruik.

Doordat MAN onderdeel is van de Volkswagen Group, kan het voor zijn e-mobility-strategie gebruikmaken van synergiën binnen de Group en profiteren van de dynamiek van de personenautosector.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.