Dit is de elektrische Bollinger B1
Elektrische auto’s suffig? Think again…

Het in de Amerikaanse staat New York gevestigde Bollinger Motors presenteerde onlangs hun B1; een vette offroader met een volledig elektrische aandrijflijn. Deze Sport Utility Truck heeft een actieradius van maximaal 320 kilometer en zou zo’n 60.000 USD moeten gaan kosten.

Aan de B1 is vijf jaar gewerkt en het idee was om een truck te bouwen die praktisch was qua afmetingen, maar die tegelijkertijd z’n mannetje stond als het werk zwaarder werd. Daarom is de EV uitgerust met twee elektromotoren die in totaal 360 pk en 640 Nm leveren.

Ondanks het industriële uiterlijk gaat de B1 van 0-96 km/u in 4,5 tellen! Het accupakket met een capaciteit van 60 kWh zorgt voor de juice. Deze batterij maakt een range van zo’n 200 kilometer mogelijk maar er komt nog een accupakket met een capaciteit van 100 kWh aan.

Bollinger is nog druk bezig om een geschikte partij te vinden die kan helpen met het bouwen van 10.000 tot 20.000 auto’s per jaar. Of dat inderdaad gaat lukken is nog de vraag. De startup heeft nu alleen nog een prototype in elkaar gezet en die auto moet eerst nog alle verplichte keuringen ondergaan.

Bollinger

Voor de broodnodige terreinwaardigheid is de B1 uitgerust met onafhankelijke hydropneumatische vering rondom. De bodemspeling bedraagt 15,5 inch, zo’n 38 centimeter. Verder kunnen de achterstoelen worden verwijderd voor meer bagageruimte én zit er een apart soort kofferbak in de voorzijde van de auto.

De B1 is verder uitgerust met zaken als een radio met bluetooth en een AUX-aansluiting, maar voor het overige is het interieur analoog. Zelfs de meter die aangeeft hoe vol de accu’s zitten is analoog en een touchscreen zul je niet aantreffen op het dashboard.

Over die “accumeter” is trouwens nagedacht. De makers willen op deze manier range anxiety wegnemen bij gebruikers. Andere EV’s projecteren de resterende actieradius immers heel duidelijk. Omdat het bij de B1 een simpele meter is, wordt de bestuurder niet de hele tijd “geconfronteerd” met de status van het accupakket.

Verder zul je niet al te veel luxe aantreffen in de B1. Elektrische ramen ontbreken en de ventilatieroosters zijn vrij basic. Het project is dan ook juist bedoeld voor mensen die een “hands-on” auto zoeken. Voor een meer luxueuze EV kun je beter shoppen bij Tesla.

Zoals gezegd: het is nog even afwachten of de B1 inderdaad in productie gaat, maar het prototype is in elk geval een gaaf ding.

Bollinger


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ze zijn nog op zoek naar een geschikte partij om mee samen te werken? Het ding gilt Defender! Het lijkt me duidelijk met wie ze graag in het even bootje stappen.

Nu ja, het ding fluistert ook een beetje Broncode. Eigenlijk wel knap.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.