Yara Birkeland
Wat goed is komt snel, dat geldt zeker voor dit schip. Dat levert een kolossale milieuwinst op.

Schepen zijn niet het meest milieuvriendelijke transportmiddel dat je je kunt indenken. Dat valt direct enorm gemakkelijk te nuanceren, want er kan erg veel vracht mee. Per vervoerde container of per 1.000 kg vracht zal het allemaal best meevallen. Maar toch. Er wordt gevaren op stookolie en die brandstof is allesbehalve milieuvriendelijk.

Er is een vrij eenvoudige oplossing om een schip duurzamer te maken. Elektrificeren. Het basisgewicht is toch al hoog en er is genoeg ruimte voor accu’s. Dat is ook precies wat is gebeurd bij de Yara Birkeland. Het schip gaat varen in Noorwegen, tussen Her√łya, Brevik, en Larvik, en vervangt het wegtransport per vrachtwagen. Er is ruimte voor maximaal 150 containers. De accupakketten zijn uiteraard gigantisch, ze hebben een capaciteit van 4 MWh.

In de tweede helft van 2018 wordt het schip in de vaart genomen. Dat gaat dus best snel. Laden en lossen zal gebeuren met automatische kranen, maar dat is niet het enige dat wordt geautomatiseerd. Er zijn camera’s aanwezig, een gewone radar en een LIDAR-radar. Die zijn er om autonoom varen (!) mogelijk te maken. Vanaf 2019 vinden er tests plaats en in 2020 moet het schip volledig autonoom bewegen. De kapitein zal zijn pet niet definitef afwerpen, maar het aantal mensen aan boord kan allicht worden verminderd. Indrukwekkend.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dankjewel, is aangepast

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.