Nissan LEAF
De nieuwe LEAF is volgens Nissan de meest complete EV van dit moment. De nieuwe elektrische auto combineert ProPILOT-technologie met e-Pedal en een fors toegenomen rijbereik.

Nissan heeft vandaag de nieuwe Nissan LEAF onthuld. Deze nieuwe LEAF wordt Nissans icoon van Nissan Intelligent Mobility, de visie waarmee Nissan herdefinieert hoe auto’s zich gedragen, worden aangedreven en verbonden zijn met de samenleving. Voor Nissan LEAF-rijders resulteert het in een auto die meer vertrouwen, plezier en gemak biedt, naast extra veiligheid en milieuwinst.
De nieuwe LEAF staat vanaf januari 2018 bij de Nissan dealer. Vanaf oktober kunnen klanten hun pre-order voor het nieuwe model plaatsen. Details hierover maakt Nissan binnenkort bekend.

De nieuwe LEAF volgt zijn gelijknamige voorganger op die uitgroeide tot ’s werelds best verkopende elektrische auto. Meer dan 280.000 klanten kozen voor een LEAF sinds de verkoopstart eind 2010.

Nissan Intelligent Power: de e-aandrijflijn
Het centrale knooppunt van Nissan Intelligent Power in de nieuwe LEAF is de e-aandrijflijn. Die biedt een efficiënter energiegebruik, meer koppel en meer vermogen. Bij de aandrijflijn hoort een hightech lithium-ion-batterijpakket met een grotere opslagcapaciteit. Samen met de efficiëntere techniek zorgt deze nieuwe e-aandrijflijn voor een motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is verhoogd tot 320 Nm, wat zorgt voor een even snelle als soepele acceleratie.

Reeds in 2010 verscheen de LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car) voor het eerst op de Europese markt. Destijds deed de Nissan het nog met een 24 kWh accupakket, goed voor een actieradius van zo’n 160 kilometer. Vorig jaar kwam er een update van het accupakket, de capaciteit ging naar 30 kWh wat resulteerde in een range van 250 kilometer. Het bereik van de nieuwe LEAF is vergroot tot 378 km NEDC (New European Driving Cycle). Voor wie verder wil rijden, introduceert Nissan volgend jaar een uitvoering met krachtiger motor en groter bereik tegen een hogere prijs.

Nissan Intelligent Driving: technologie tijdens het rijden
De nieuwe LEAF is voorzien van nieuwe, belangrijke technologieën die gericht zijn op Intelligent Driving. De eerste is ProPILOT autonome rijtechnologie. Geschikt voor zelfstandig rijden op een rijstrook op de snelweg maakt ProPilot autorijden makkelijker, rustiger en minder vermoeiend.

Het tweede systeem, ProPILOT Park, verandert de parkeerervaring. Als het systeem is ingeschakeld, zet de technologie de auto op de gekozen parkeerplek. De bediening van het stuur, het voor- en achteruit rijden en het remmen worden overgenomen. Dit zorgt ervoor dat parkeren zorgeloos en nauwkeurig gaat.

Het derde systeem is e-Pedal, een revolutionaire technologie die zorgt voor een compleet nieuwe manier van autorijden. Hiermee kunnen bestuurders de auto starten, wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van maar één pedaal. Als dat wordt losgelaten door de bestuurder, dan zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. De auto blijft dan stilstaan, ook op steile hellingen, totdat het pedaal weer wordt ingedrukt. De vlotte respons van het e-Pedal zorgt ervoor dat bestuurders volop rijplezier ervaren als de omstandigheden dat toelaten.

Het conventionele rempedaal is aanwezig, zodat de bestuurder de auto op kritische momenten extra krachtig kan afremmen.

Nissan LEAF

Intelligent Integration: verbindt de batterij met de omgeving
De batterijen van de nieuwe LEAF kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag. V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk. Hierdoor kunnen de auto’s ondersteuning bieden bij het verwerken van de onregelmatige, hernieuwbare energiestromen, zodat groene energie beter beschikbaar komt en voordeliger wordt.
In dit systeem kunnen Nissan EV-eigenaren hun auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme gamechanger voor EV-eigenaren, omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

Een duurzame wereld vereist dat we dagelijks duurzame keuzes maken. xStorage, Nissans energieopslagsysteem, is het resultaat van omvangrijke ervaring en expertise op dit gebied en zorgt voor een efficiënter en betrouwbaarder energiesysteem thuis.
xStorage Home slaat de energie op wanneer de kosten ervan het laagst zijn en zorgt dat deze energie op het juiste moment wordt ingezet. Dat verlaagt de energiekosten en verkleint de pieken in de energievraag. Alle hard- en software om deze taken uit te voeren zijn geïntegreerd in één apparaat. xStorage kan laden via het netwerk en ook stroom terug leveren aan het netwerk, waardoor er meer flexibiliteit is en duurzame energie een grotere rol kan krijgen.

Nissan LEAF-rijders kunnen via een vernieuwde app kijken naar de laadstatus en het opladen van hun auto inplannen om te profiteren van gunstige energietarieven. Ook wijst de app de weg naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en kan de rijder de temperatuur van de auto regelen voor vertrek.

Design
Het nieuwe design van de LEAF benadrukt Nissans vooruitstrevende aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de IDS Concept Car, die in 2015 op de Tokyo Motor Show debuteerde.

De voorkant toont Nissans herkenbare V-motion-grille, bekend van succesvolle modellen als de QASHQAI en X-TRAIL. Echter, de blauwe kleur van de grille zorgt voor onderscheid. Deze grille is het nieuwe kenmerk van Nissans elektrische voertuigen. Het ‘zwevende’ dak zorgt voor een elegante stijl en dynamiek. De slanke koplampen tonen Nissans karakteristieke boemerangvorm.

Nissan LEAF interieur

Het interieur van de nieuwe LEAF is fraai en heeft tegelijkertijd een ingetogen uitstraling. Opvallende details zijn de blauwe stiksels van de stoelen en het stuur. Het 7-inch kleurenscherm is opnieuw ingedeeld voor een makkelijker gebruik van de hoofdfuncties, zoals het Safety Shield, de batterijstatus, aansluiting van de laadstekker en informatie over audio en navigatie. In Nederland zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar voor het infotainmentsysteem als de auto is uitgerust met het navigatiesysteem.

Meer afbeeldingen vind je op autoblog.nl, ene video zie je op autojunk.nl.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

E-pedaal revolutionair? De BMW i3 heeft dit al vanaf het begin. Alles doe je met 1 pedaal, alleen bij een noodstop gebruik je je rem.

Eens, het grote verschil is dat de Leaf ook op een heuvel stil blijft staan zonder dat het rempedaal ervoor nodig is. Verder heeft gas los bij iedere elektrische auto dezelfde uitwerking; in meer of mindere mate regeneratief remmen. In geval van VW en Hyundai kan ook nog eens worden ingesteld hoe sterk er moet worden afgeremend.

Maar eigenlijk geldt voor iedere elektrische auto dat met wat anticiperend vermogen, het rempedaal vrijwel nooit gebruikt hoeft te worden. Omdat remmen hoe dan ook verspilde energie is.

Nog steeds een 1 fase oplader. Waarom stopt Nissan, net als BMW, Renault, en Tesla, er niet een 3 fase oplader in? Er zijn maar weinig openbare laadpalen die op 1 fase 7.2 kW leveren en thuis zul je hiervoor ook je aansluiting moeten verzwaren, met daarbij flinke maandelijkse kosten. Met 3.6 kW ben je ruim 10 uur bezig om de 40 kWh accu vol te krijgen. Hopelijk krijgt het 60 kWh model volgend jaar een betere lader, anders is ie ’s ochtends nog steeds aan het laden als je hem ’s avonds leeg aankoppelt…

Niet alle landen hebben driefasestroom. Het zal verder een kostenoverweging van de fabrikant zijn. Maar de snelheid waarmee opgeladen kan worden is vrij onterecht iets waar niemand aandacht voor lijkt te hebben; iedereen staart zich blind op de grootte van het accupakket. Maar wat heb je in geval van een Opel Ampera-e aan een accupakket van 60 kWh als het opladen bij een publieke paal een uur of vijftien duurt? Dan ben je dus alsnog met enige regelmaat je wagen aan het “aftanken” bij een snellader. Het lijkt me dat heel veel mensen beter af zijn met een half zo groot accupakket gecombineerd met driefasenladen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.