Nieuw asfalt; zoek de verschillen
Het is er eentje in de categorie alle beetjes helpen. Maar een lager verbruik is hoe dan ook iets waar niemand bezwaar tegen kan hebben.

Het nieuwe asfalt is ontwikkeld door TNO en Strukton Civiel. Ze zijn daarbij niet over een nacht ijs gegaan. Literatuurstudies, onderzoek in het lab en testen op een proefvak levert asfalt op dat de rolweerstand met 10 % verlaagt. Dat is bereikt door het asfaltmengsel aan te passen en de textuur van het oppervlak te veranderen. We krijgen (helaas) geen technische details en worden evenmin bijgepraat over de ingredi├źnten van het asfaltmengsel. De nieuwe bovenlaag heet eenvoudigweg “dunne deklaag 5”, terwijl de standaard bovenlaag luistert naar de naam “SMA 11B”.

De verminderde rolweerstand zorgt ervoor dat de verkeersdeelnemers kunnen rekenen op een verbruik dat 2 % lager ligt, ook de CO2-uitstoot neemt met 2 % af. Per auto stelt dat niet veel voor, op jaarbasis kan er op een provinciale weg met 15.000 auto’s per dag 8.000 tot 14.000 liter brandstof worden bespaard.

De ontwikkeling van het nieuwe asfalt begon in het laboratorium. In oktober 2016 werd er op een priv├ęterrein in Hoorn een proefvak van 200 meter aangelegd. Het nieuwe asfalt is er gekomen in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Daar zal het dus als eerste op de weg te vinden zijn.

Verder bestaat er nog zoiets als asfalt van afval. Ook de Sluiskiltunnel in Zeeland heeft CO2-besparend asfalt, maar dan gaat het om energiebesparing bij de productie van het asfalt.

Foto: boven SMA 11B, onder dunne deklaag 5


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.