Accu-ontwerp
Misschien merk je het ook wel aan jouw EV: een korte actieradius door de vrieskou de afgelopen dagen. Dit ontwerp moet dit kwaaltje voorkomen.

Elke elektrische auto is weer anders en de één ondervindt meer problemen dan de ander. Toch is over het algemeen bekend dat lithium-ion accu’s minder goed presteren bij een temperatuur onder de nul graden.

Onderzoekers aan de Pennsylvania State University hebben in samenwerking met EC Power een nieuwe batterij-case ontwikkeld. Door een minuscuul laagje folie van nikkel te verwerken in de batterij blijft de temperatuur van de accu stabieler. Het ontwerp biedt meer weerstand, wat het verlies van de actieradius moet doen beperken. Het systeem warmt de accu op tot een normale temperatuur. Wanneer deze temperatuur bereikt is, schakelt een sensor het systeem automatisch uit.

Het hele proces moet uiterlijk 30 seconden in beslag nemen, waardoor de techniek slechts tussen de 3.8 en de 5.5 procent energie verbruikt vanuit de accu. Of we dit ontwerp uiteindelijk bij elektrische auto’s terug gaan zien is niet bekend.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Misschien merk je het ook wel aan jouw EV: een korte actieradius door de vrieskou de afgelopen dagen”

Nauwelijks wat van gemerkt. De batterij wordt tenslotte permanent verwarmd (en gekoeld in de zomer).

Dit is wel een goede ontwikkeling want het betekend dat m’n Tesla minder energie hoeft te spenderen aan het warm houden, ook al komt die energie van de wallbox als de auto aangedockt is.

Steeds meer merken beginnen hun batterijen actief thermisch te managen dus Nissan Leaf toestanden (alleen luchtkoeling) zien we dan steeds minder. Goede zaak.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.