Mercedes GLK
Wordt de hegemonie, de almacht van de Duitse autobouwers eindelijk doorbroken?

Volkswagen staat niet geheel ten onrechte te boek als de grootste zondaar in het dieselschandaal, dat betekent in het geheel niet dat andere autofabrikanten kunnen worden vrijgepleit. Ook Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, kan tot de schuldigen worden gerekend.

Het gaat nu om een terugroepactie van een specifieke uitvoering van één model, de Mercedes GLK 220 CDI. Van dit type dat is geproduceerd tussen 2012 en 2015 worden er 60.000 teruggeroepen. De auto zou aan de Euro 5-uitstootnorm moeten voldoen, maar heeft nu een te forse uitstoot.

Mede hierdoor blijft de operationele winst van dit jaar blijft op het niveau van 2018 steken. Dat betekent dat er op ongeveer 11,1 miljard winst kan worden gerekend. Dat komt niet direct over als een slecht resultaat.

Niettemin hebben autofabrikanten enorme bedragen nodig voor de ontwikkeling van ev’s en het veiligstellen van de leveranties van accupakketten. Eenvoudig is dat niet. Een sterke, allicht tot op zekere hoogte geveinsde wil ten spijt, lukt het Duitse autofabrikanten voorlopig niet om Tesla voorbij te streven. De komende jaren wordt er nog wat halfslachtig ingezet op plugin-hybrides. (Via: nrc.nl)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.