In Vlaanderen werden in 2012 meer benzine- dan dieselauto’s verkocht. Van de nieuwe auto’s was 50,3 procent uitgerust met een benzinemotor en 49,6 procent met een dieselmotor. Bedrijfswagens werden niet meegerekend. Volgens minister van Leefmilieu Joke Schauvliege ‘historisch en goed nieuws voor onze luchtkwaliteit.’

Historisch
Die verhouding lag in 2011 nog heel anders. Toen was de benzinewagen goed voor maar 38,3 procent van de nieuw verkochte auto’s, tegenover 61,6 procent voor diesel. Het schijnt historisch te zij dat in Vlaanderen de benzinewagen de diesel overtroeft. Diesels waren lange tijd populairder vanwege de goedkopere brandstof aan de pomp. Daardoor werd de duurdere aankoopprijs snel goedgemaakt.

Volgens Joost Kaesemans van de automobielfederatie Febiac heeft een verklaring voor de plotselinge omslag:

“Door het wegvallen van de ecopremie eind vorig jaar zijn de kleinere dieselwagens een stuk minder aantrekkelijk geworden. Bovendien begint het door te dringen dat een dieselauto zeker niet altijd de goedkoopste optie is.’

Belasting omhoog
Ook de nieuwe regels omtrent belasting op de inverkeerstelling (BIV) zorgen voor een afname in dieselauto-populariteit. Hierbij wordt naast de CO2-uitstoot, ook rekening gehouden met stikstofdioxide en fijnstof. Hierdoor zijn diesels duurder geworden.

Joke Schauvliege over de switch:

“Het doet mij plezier dat met die nieuwe regelgeving ook het gedrag is gewijzigd. Dat er meer benzinewagens rondrijden, is heel belangrijk voor de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Stikstofoxide en fijn stof zijn in Vlaanderen een groter probleem dan de CO2-uitstoot.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.