VW e-Golf in parkeergarage
Over tijden die veranderen, oude gewoontes die slijten en diesels die verdwijnen.

Een vertegenwoordiger ambieert een Volkswagen Golf als wagen van de zaak. Eerst in arren moede een diesel die kon reutelen, rammelen en nagelen tegelijk, die na een totale opoffering van enige vorm van motorvermogen, wel een aangenaam laag verbruik schonk. Daarna een turbodiesel die zowaar vlot scheen te zijn, waarna het succesverhaal volgde in de jaren ’90. De zorgeloze jaren brachten de mensheid de TDI (en een Golf ECO met motoruitschakeling). Toen fijnstof er wel was, maar geen enorme angst inboezemende. Een heuse turbodiesel, met directe inspuiting, 66 kW/90 pk en een koppel van 202 Nm. Niemand dacht ooit nog meer nodig te hebben.

De letters achterop de Golf werden met de jaren roder en roder, het vermogen nam toe, het karakter werd venijnig. Bij lage toerentallen bleef bij het stevig indrukken van het gaspedaal enige vorm van reactie een paar tellen uit, waarna de turbo tot leven kwam en de auto alsnog wegspoot. Dat boek is intussen bijna gesloten. Met het dieselschandaal lijkt het laatste hoofdstuk te zijn begonnen waarin de diesel niets dan een triest lot wacht. Brandstof voor sjoemelende fabrikanten en daarmee geen deugd doen. Spaarzaamheid is er voor de boekjes, in de praktijk is de uitstoot onverminderd fors.

Niet getreurd, nul uitstoot is mogelijk. Elektrische aandrijving is niet uitsluitend een overtuiging, maar leidt zeer zeker tot een verbetering van het luchtklimaat in steden. Als de uitlaatpijp er niet meer is, komt er ook geen smerigheid meer uit. Volkswagen ziet in dat de tijden veranderen en komt met volledig elektrische ID-modellen.

Tot die tijd zijn het de e-Golf en de e-Up de beloftes van het Volkswagen van de 21ste eeuw. In geval van de Volkswgen e-Golf is succes niet uitgebleven. Uiteraard hoeft daarvoor slechts het B-woord te worden genoemd. Het heeft er mooi wel toe geleid dat een kwart (!) van alle in Nederland verkochte Volkswagen Golf’s volledig elektrisch is. In 2018 werden de Volkswagen e-Golf 2.243 keer geregistreerd. Een prima prestatie, ook omdat het geen uitgemaakte zaak is dat elektrische auto’s daadwerkelijk geleverd kunnen worden.

Of de vertegenwoordiger van nu voldoende heeft aan een Volkswagen e-Golf is de vraag. Het uithoudingsvermogen blijft achter bij de diesel van weleer, maar ook dat zal anders worden. Eigenlijk is dat moment al bereikt, want ook nu is de combinatie van betaalbaar elektrisch rijden en het kunnen afleggen van forse dagafstanden geen onmogelijke.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Yup, dat was mij ook al opgevallen vorige maand. Nieuwe leaseauto, laag budget, dus bij de Skodadealer voor een Fabia. Is niet meer als diesel te krijgen, de Rapid ook niet. Er is geen vraag meer naar. Grotere auto’s nog wel, maar dan moet ik veel te veel bijbetalen. En een benzine-auto mag niet van de werkgever. Ik heb deze discrepantie al aangegeven bij de werkgever maar zonder succes. Wel heb ik voor mezelf een oplossing. Ik ga elektrisch rijden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.