HeatWave is gebaseerd op de technologie van hulpaandrijvingseenheden uit de ruimtevaart.

Dit brandstofomvormingsconcept dat kan worden toegepast op wegtransport genereert syngas vanuit diesel om de efficiëntie van de motor te verbeteren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de afvalwarmte van de motor om de omvormer deels van energie te voorzien.

Dit nieuwe systeem gebruikt de technologische fundering gelegd door het originele Ricardo-project, dat in 2011 begon om aan te tonen dat de omvorming van diesel naar syngas überhaupt mogelijk is. Het doel was om zo’n 5 procent aan brandstof te besparen bij zware bedrijfsvoertuigen tegen een competitieve prijs in vergelijking met andere brandstofbesparende technologieën.

Het HeatWave II project moet de volgende stap zetten met een concept demonstratie van de technologie. Om dit mogelijk te maken richten de partners zich op:

– de ontwikkeling van het omvormingsproces, zodat deze op een passende schaal kan worden gedemonstreerd,

– validatie van het effect van reformaat syngas op de motorprestaties door middel van motortests,

– en de ontwikkeling van voertuigsystemen.

Professor Neville Jackson, hoofd technologie en innovatie bij Ricardo:

Na de veelbelovende resultaten van onze originele HeatWave studie, verheugd Ricardo zich om het HeatWave II project te leiden. Wij zullen samenwerken met QinetiQ en de universiteit van Brighton om deze spannende brandstofbesparende technologie verder te onderzoeken. De op microgolven gebaseerde reformatie van diesel, het opvangen van warmte dat anders verspild werd, is een potentieel aantrekkelijke en op kosten concurrerende manier om het brandstofverbruik van zware bedrijfsvoertuigen te verbeteren, en daarmee de CO2-uitstoot van logistiek via de weg te verminderen.

Omdat Ricardo zich ook toelicht op het zuiniger maken van personenauto’s, is het mogelijk dat zij deze brandstofbesparende technologie ook toe zullen gaan passen op de kleinere dieselmotoren.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

@Maru: als je het niet erg vindt, snap ik hier dus geen bal van. Snap je zelf wel, wat ze nu precies gaan doen met de diesel?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.