VW Golf TDI Bluemotion
Een collectieve actie, een poging om de merken van de Volkswagen Groep die schuld hebben aan het sjoemeldieselschandaal te laten betalen voor de dwalingen die zij hebben hebben begaan.

Er wordt bewust gemeld dat het gaat om een collectieve actie van een Nederlandse stichting zonder winstoogmerk. Diesel Emissions Justice Foundation. Een eerlijke strijd voor gerechtigheid?

Het dieselschandaal laat Volkswagen niet los, zo nu en dan druppelt hierover een bericht binnen. Zo schijnt het allesbehalve gemakkelijk te zijn om met een goed werkende fix te komen, eerdere berichten suggereren dat de loopcultuur na de update vrij gebrekkig is en daarenboven wordt er gefluisterd dat er opnieuw wordt gesjoemeld. Het is verder volstrekt onduidelijk welk deel van de sjoemeldiesels de update heeft gehad. Wat onfris allemaal. Hoewel merken buiten de Volkswagen Groep beslist niet vrijgepleit kunnen worden, bij de meeste dieselmotoren is de software zodanig geprogrammeerd dat, mocht de situatie erom vragen, prestaties zwaarder wegen dan de inperking van de uitstoot. Een speciale rollenbankmodus lijkt echter onvertoond, behalve dan bij Volkswagen en de zustermerken.

Diesel Emissions Justice Foundation wil ervoor zorgen dat auto-eigenaars met een getroffen diesel van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche een schadevergoeding ontvangen. Er is sprake van een waardevermindering van de auto’s. Verder wordt er geprobeerd om een oplossing af te dwingen, dus een goed werkende software-update. Het gaat om in totaal 11 miljoen auto’s, een groot deel daarvan is in Europa geleverd. Het initiatief wordt gesteund door Milieudefensie.

Femke Hendriks, directeur van Diesel Emissions Justice Foundation: “Volkswagen heeft met haar dieselfraude enorme schade toegebracht aan de consument, het milieu en de volksgezondheid. Het is tijd voor Volkswagen om eindelijk schoon schip te maken in Europa, en we zijn vastbesloten om dit voor elkaar te krijgen. Naast het starten van een collectieve actie in Nederland zullen we, indien nodig, in verschillende Europese landen procedures voeren voor autobezitters, bedrijven en gemeenten. Zo kunnen we meer druk op Volkswagen uitoefenen dan welke andere organisatie dan ook. Daarmee geven wij onze deelnemers de stem die ze verdienen en kunnen we ervoor zorgen dat er een collectieve oplossing komt, in het belang van de Europese autobezitters.”

Beeld: VW Golf TDI Bluemotion


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.