Geen ouderwetse taxi, nee zo eentje die wordt geboekt via een app.

In China heeft het bedrijf Didi een aanzienlijke omvang. Het is een populair platform dat wordt gebruikt om ritten te boeken, een soort taxidienst dus. De partij zou verantwoordelijk zijn voor een vijfde van alle elektrisch afgelegde kilometers in China. Er zijn 550 miljoen geregistreerde passagiers en per dag liefst 60 miljoen ritten.

Derhalve loont het de moeite om met een eigen auto op de proppen te komen. Een elektrische auto, die samen met BYD is ontwikkeld. De Didi D1. Het is een auto die lichtelijk doet denken aan de Volkswagen ID.3, vooral dankzij de korte motorkap en de grote voorruit. Om de instap achterin te vergemakkelijken, zijn schuifdeuren aanwezig. De chauffeur krijgt de ondersteuning van een slimme bestuurder, Didi Smart Driver genoemd. Een computer die valt te bedienen via het stuurwiel, een bedieningspaneel en spraaksturing. De echte chauffeur wordt vanzelfsprekend ook nauwkeurig op de hoogte gehouden van de ritten die op de planning staan.

Van belang is dat de Didi D1 behoorlijk efficiƫnt is, het gemiddelde verbruik zou uitkomen op 12 kWh/100 km.

Het oogt dan wellicht wat conventioneel, dit is toch echt een uiterst hedendaagse vorm van vervoer die past bij de vooruitgangsdrift die soms zo kenmerkend is voor China.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.