De komende jaren maken veel volledig elektrische auto’s hun debuut, zodat we Audi’s niet langer horen, daar de auto’s geruisloos over de wegen zoemen.
Audi Q4 e-tron concept

De Audi R8 e-tron is de eerste moderne, volledig elektrische auto van Audi. Maar het is een nogal obscure variant van de welbekende sportwagen, die zeer mondjesmaat is geleverd. De eerste serieuze poging is de Audi e-tron, gewoon e-tron, zonder een enkele toevoeging. Een nogal forse suv, waarvan de productie niet geheel zonder slag of stoot lijkt te verlopen.

De Audi e-tron is het begin van heel veel meer, op verschillende platforms. Het merk uit Ingolstadt komt met grote en dure ev’s, maar kijkt ook uit naar betaalbaardere segmenten. Van de Audi e-tron komt een coup√©achtige uitvoering, de e-tron Sportback.

Ook in de pijpleiding zit de Audi e-tron GT. Die staat op hetzelfde platform als de Porsche Taycan, het J1-platform. Bedoeld voor vrij grote en zeer zeker sportieve auto’s. Net als de Porsche moet de Audi gebruik gaan maken van een 800 volts-architectuur, waardoor opladen met maximaal 350 kW mogelijk is. Vierwielbesturing behoort tot de mogelijkheden, hoewel het niet duidelijk is of dat er daadwerkelijk van komt.

Uiteraard wordt er ook techniek gedeeld met Volkswagen. Voor de Audi’s van een gemiddeld of wat kleiner formaat zal het MEB-platform worden gebruikt. De eerste ev op dat platform staat is de Volkswagen ID.3. Mogelijk wordt het platform ook gedeeld met Ford. De eerste Audi op dit nieuwe, speciaal voor elektrische aandrijving ontwikkelde platform is de Audi Q4 e-tron. Opnieuw een suv, verwacht dus een hoge zit en voldoende ruimte.

Voor de wat grotere auto’s, hoewel dat met het formaat A4 bescheiden begint, is er het Premium Platform Electric (PPE). Elektrische aandrijving van de achterwielen is de norm, maar vaak zal voorin een kleinere, tweede elektromotor aanwezig zijn voor meer vermogen en vierwielaandrijving. Verwacht gerust dat Audi niet wenst achter te blijven bij de concurrentie en binnen nu en vijf jaar met een elektrische A8 komt.

Tot 2024 wordt er 12 miljard euro gestoken in deze elektrische aandrijflijnen. Wanneer welke auto precies verkocht gaat worden, is met nevelen omhuld.

Beeld: Audi Q4 e-tron concept


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.