Vrachtwagenbouwers schakelen steeds vaker over op elektrische aandrijving. Binnenstedelijke milieunormen maken dit tot onafwendbare zet.

Meer elektrisch aangedreven voertuigen is iets om van harte toe te juichen. Stilaan zijn komen er steeds wat meer elektrische trucks. Scania heeft een plugin-hybride vrachtwagen, maar komt ook met een volledig elektrische truck. Over die laatste hebben we het hier.

De elektrische Scania heeft de beschikking over een accupakket met een capaciteit van 300 kWh, iets dat aardig overeen komt met de verbeterde DAF CF Electric. Het bijbehorende rijbereik is maximaal 250 kilometer. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een opslagcapaciteit van 165 kWh, waarmee 130 kilometer kan worden afgelegd. De aandrijflijn is goed voor een vermogen van 230 kW (313 pk). Om het accupakket weer voldoende snel vol te krijgen is een CCS-snellaadaansluiting aanwezig, het maximale laadvermogen is 130 kW.

Welbeschouwd zet de truck vrij gemiddelde prestaties neer. Het is verklaarbaar dat de chauffeur geen oneindige, overvloedige accucapaciteit ter beschikking wordt gesteld, maar vooral het laadvermogen is een beperkende factor. Het grootste accupakket volledig opladen zal ongeveer twee├źnhalf uur duren en dat is wat lang.

De elektrische Scania is te krijgen met een cabine uit de L-serie en uit de P-serie, de eerste wordt gekenmerkt door een lage instap, de tweede ziet eruit als een gemiddelde truckcabine.

Wanneer de elektrische Scania – die verstoken van het karakteristieke V8-geluid de dagdagelijkse werkzaamheden in stilte uitvoert – op de markt komt, is vooralsnog onbekend.

Beeld: elektrische vrachtwagen van Scania met L-serie cabine


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.