Trein op zonne-energie
Het ziet eruit als een museumtrein, vintage spul dat nog altijd dienst doet. Maar schijn bedriegt.

Het gaat om een trein van de Byron Bay Railroad Company uit Australië. Ze hebben een oud treinstel gerestaureerd en weer in de dienstregeling opgenomen. Dat bood gelijk de mogelijkheid om voor een zeer verantwoorde vorm van aandrijving te zorgen. De trein maakt namelijk dankbaar gebruik van zonne-energie. Een voor de hand liggende keuze in Australië, waar het aantal zonuren aardig hoog ligt.

Eén van beide dieselmotoren is weggenomen, de gehandhaafde dieselmotor (een Cummins NT855 met een cilinderinhoud van 14 liter) is er uitsluitend als backup. Op het dak van de trein zijn flexibele zonnepanelen aangebracht, die 6,5 kW als piekvermogen hebben. Het dak van de remise is eveneens rijkelijk voorzien van zonnepanelen, goed voor een piekvermogen van 30 kW. Het overschot aan opgewekte zonne-energie wordt teruggeleverd aan het net.

De trein, bestaande uit twee treinstellen, met plaats voor 100 reizigers en een eigengewicht van 77 ton, heeft een accupakket van 77 kWh. Dat is ruim bemeten. Het traject waarop de trein wordt ingezet is slechts drie kilometer lang en loopt van North Beach Station naar Byron Beach Station, de stations liggen op een goede 150 kilometer ten zuiden van Brisbane. Per passagierskilometer is er slechts 8,66 Wh aan energie nodig.

Overigens heeft ook de Oostenrijkse vervoerder ÖBB ervoor gekozen om zijn treinen op zonne-energie te laten rijden en zijn er in Duitsland waterstoftreinen. (Via: cleantechnica.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.