Een nieuw zinvol gebruiksdoel voor Tesla's; stroom teruggeven aan het netwerk
Omdat het kan en zal verworden tot pure noodzaak.

Er wordt meer en meer gebruik gemaakt van hernieuwbare energiebronnen. Een van de grootste nadelen van zonne- en windenergie is de grilligheid. Het ene moment is er veel van en wordt er dus ook veen stroom geleverd aan het netwerk, het volgende moment is er juist uitermate weinig. Nu de elektrische auto in Nederland steeds talrijker aanwezig is, wordt het tijd om de batterijpakketten van die auto’s ook zinvol in te zetten wanneer ze aan het opladen zijn. Zodat die elektrische auto’s volwaardig onderdeel zijn van het net.

Het is gebruikelijk dat auto’s die verbonden zijn met het net alleen stroom gebruiken, maar het moet net zo gewoon worden dat auto’s stroom terugleveren. Jedlix en ElaadNL hebben met een proef aangetoond dat het kan. Kortgeleden kwamen vijf Tesla-eigenaars bijeen bij het testcentrum van ElaadNL in Arnhem. Daar werden de auto’s ingezet om op basis van real time signalen het nationale elektriciteitsnet te balanceren. Dat betekent wel dat de auto’s snel genoeg moeten kunnen reageren op signalen van het net. Dat bleek tijdens de proef goed te gaan, de Tesla’s reageerden binnen de vereiste dertig seconden.

Dat is goed nieuws voor de eigenaars van de 7.000 Nederlandse Tesla-eigenaars en de 8.000 bezitters andere bezitters van elektrische auto’s, die het niet erg vinden als hun auto wat langzamer oplaadt. Wel moeten er eerst afspraken gemaakt moeten worden over decentrale vormen van flexibiliteit op de balanceringsmarkt. Nu is dat centraal geregeld en worden kolencentrales bijgestookt in geval van stroomtekorten.

Foto: jedlix.com


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Weet je zeker dat het hier om teruglevering gaat? Je kan namelijk balanceren door het laden te stoppen. Een Tesla kan niet terugleveren en als je gaat prutsen vervalt je garantie.
Daarbij verdien je wel geld met je gestuurd laden maar niet met terugleveren. Een accu kan een beperkt aantal keer worden geladen en ontladen. Als je gaat terugleveren neemt de batterij capaciteit af, de kosten daarvan per teruggekeerde kWh is een veelvoud van wat je daarmee kan verdienen.

Bij thuisbatterijen is dat een ander verhaal. Een thuisbatterij is flink goedkoper. Deze hoeft immers geen homologatie crashtests, beveiliging bij ongevallen, mogelijkheid tot snelladen etc te ondergaan.

Het ziet er inderdaad naar uit dat het alleen balancering is, ik heb het aangepast. Dank voor de opmkering.

@stekkerkoning: thx. Overigens is dat met het oog op meer duurzame en lokale opwekking van energie van enorm belang. Dus dat er niet wordt teruggekeerd maakt het daarom niet minder nieuws en iet een minder belangrijke ontwikkeling

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.