Renault
De proeven in de Utrechtse wijk Lombok, met elektrische auto’s geladen op zonnestroom die stroom terug leveren aan het net, worden gebruikt om vanuit Nederland internationaal de standaard te zetten.

Dat is het doel van de samenwerking tussen het project Solar Smart Charging en het Living Lab Smart Charging. Nederland loopt volgens de initiatiefnemers wereldwijd voorop in de ontwikkelingen van elektrisch rijden.

Smart Charging draait erom dat we alle duurzaam opgewekte stroom kunnen opslaan in elektrische auto’s, en deze er weer uit kunnen halen wanneer we dat nodig hebben. Die laatste stap heet vehicle-to-grid: stroom van de auto terug brengen naar het elektriciteitsnet. Netbeheerder Stedin, Gemeente Utrecht, GE, Vidyn, Last Mile Solutions, ElaadNL en Economic Board Utrecht maken onderdeel uit van het consortium dat onder leiding van LomboXnet de techniek ontwikkelt om de stroom van zonnepanelen op het dak in de auto te krijgen. Onder de naam We Drive Solar lanceerde LomboXnet vorige week samen met Renault de opschaling van deze technologie voor 150 nieuwe ZOE’s in de regio Utrecht.

Binnen het Living Lab Smart Charging vinden diverse onderzoeken en projecten plaats die moeten leiden tot de nieuwe internationale standaard voor Smart Charging. De kennis uit Lombok wordt in overleg met betrokken partijen binnen het Living Lab Smart Charging gedeeld. Alle partijen die bezig zijn met elektrisch rijden hebben er belang bij dat Nederland internationaal als kennisland gezien wordt. Via het Living Lab Smart Charging creëren de partijen gezamenlijk de ontwikkeling van Smart Charging. In het project in Lombok is speciale aandacht voor de ontwikkeling van protocollen op het gebied van Vehicle to Grid.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gestuurd laden op basis van overschot aan duurzame energie geloof ik heilig in. Met name worden daar de problemen van het net als gevolg van lokale duurzame productie opgelost.
Vehicle to grid geloof ik niet heel erg in.
Een batterij kost nu nog ongeveer 400 per kWh en heeft 3000 a 4000 chargecycles. Dat komt neer op 10 a 15 ct aan afschrijving per gebruikte kWh. Een dergelijke vergoeding verwacht ik niet van netbeheerders, want er zijn goedkopere oplossingen.

Als echter straks de kosten per kWh voor batterijen omlaag gaan, zou dat een lagere prijs betekenen. Echter dan komt ook het omslagpunt voor een thuisbatterij snel dichterbij.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.