Deze OX Truck van Gordon Murray is geniaal
De legendarische ontwerper komt onverwachts met een bijzondere truck op de proppen.

Maak kennis met de OX truck, een vrachtwagen die weleens een deel van de wereld zou kunnen veranderen. Volgens Sir Torquil Norman, één van de initiatiefnemers achter de OX, is het een schande dat slechts 20 % van de wereldbevolking toegang heeft tot een gemotoriseerd voertuig. Vervolgens trok hij de knip en gaf maar liefst 3 miljoen pond uit om een auto te laten ontwerpen die dit percentage flink op zou kunnen krikken.

De OX is voorwielaangedreven, is zo licht mogelijk gebouwd en heeft een flinke bodemspeling. De auto is dan ook ontworpen met het oog op gebieden in de wereld waar asfalt (nog) geen gemeengoed is. Grappig detail: ontwerper Murray heeft zich voor de FWD-setup laten inspireren door de aloude Renault 4. Verder zit de bestuurder van de auto net als bij de McLaren F1 niet links of rechts, maar in het midden. Dat komt de overzichtelijkheid van de koets ten goede, geen overbodige luxe in ruig terrein.

Voor het overige is de OX zo simpel mogelijk gehouden en dat heeft een bijzondere reden. Het ding kan namelijk in minder dan 12 uur in elkaar worden gezet door drie ongeoefende en a-technische personen. Moet je nagaan hoe lang handige Harry erover zou doen. Verder is de auto (met volle tanks) in staat om 1.000 kilometer af te leggen, mede dankzij de motor die werd geleend van de Ford Transit.

Daarnaast zit de OX vol handige vondsten. De achterbank kan in het zand als ladder worden gebruikt. De overkapping kan van de auto worden gehaald zodat men er in geval van nood onder kan schuilen. Ook kunnen een hoop onderdelen onderling worden verwisseld, wat de ernst van eventuele schades drastisch inperkt. Overigens komen de wielen en de remmen evenals het blok van de Transit.

Het ding wordt waarschijnlijk als bouwpakket vervaardigd in het Verenigd Koninkrijk, maar wordt op locatie geassembleerd om de kosten te drukken. De OX weegt rijklaar 1.700 kg en is in staat om ongeveer 1.800 kg aan passagiers en bagage mee te zeulen. Overigens is bij de constructie van de OX gebruik gemaakt van het iStream concept van Gordon Murray. Het chassis bestaat daarbij grotendeels uit stalen buizen, die met elkaar worden verboden door platen van “engineered plywood”. Daardoor is het chassis van de OX bijzonder stijf.

Al met al een geweldig concept dus, dat het in zich heeft om afgelegen gebieden in de wereld een stuk mobieler te maken.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Prima ontwikkeling. Ben wel benieuwd naar de prijs. De hoogte hiervan zal mede het succes bepalen.

Maar wat kost dat?

Ik heb altijd al wat moeite gehad met de keuzes van Gordon Murray maar hij lijkt wel steeds verder van het pad te geraken. Nu is het zelfs al een half houten off-road voertuig met kleine wielen.

@mashell: hoe verder van het pad, hoe meer uitvindingen je kan doen

@mashell: Hoezo? De man heeft de beste auto ooit op de wereld gezet voor de rijken onder ons en nu doet ie hetzelfde, maar dan voor de armen.

@mashell: De wereld veranderen doe je niet met een rijtje sportwagens te ontwerpen…

Dus in 1 nacht door 3 onervaren oostblokkers ook uit elkaar te halen?!

@ghost: Gelukkig vind je die oostblokkers niet zoveel in de regionen van Afrika waar deze auto voor bedoeld is.

@ghost: 1 helaas… zie dit inderdaad niet als een investering waar je lang lol van hebt als het zo makkelijk is…

@ghost: Oostblokker meldt zich, ik heb meer last van Duindorp-tuig dan van Oost-Europeanen hoor. Daarnaast: wat moeten ze met zo’n OX in zeg Roemenië? Simpele blik op het wagenpark aldaar en je ziet dat ze er in verhouding meer luxe auto’s op na houden dan Nederland en dat zelfs de kleine dorpen een Ford Fiesta uit 2005 als oud wordt gezien. Nou, kusje dan maar hè? En nu hopen dat ik niet vanavond je Gazelle in 2 minuten uit elkaar haal. xoxo

@vonklausenburg: haha dat laatste over die gazelle had je weg mogen laten. Ik heb geen eens een fiets meer, rij nu een polo’tje met 335pk. Verder was mijn reactie puur ter vermaak bedoeld niet al te serieus. Succes met die Duindorpers dan maar.

@ghost: Niezo serieus joh! Niet goed voor je rikketik!

Jammer dat dit dan weer 1700 kilo moet weten. Voor de rest lijkt me dit een geschikt ding. Zou er zelf ook wel eentje bij willen hebben als handig autootje voor alles, ware het niet dat 1700 kilo dus te zwaar en duur is.

@lekbak: 1700kg is geen issue in Timboektoe waarschijnlijk

@406_v6: gewicht betekent extra grondstoffen, extra slijtage aan zowel wegen als onderdelen, extra brandstof verbruik en mindere offroad kunsten.

Aangezien dit totaal geen luxe heeft, er slimme materialen gebruikt zijn en een geniale ontwerper heeft had ik gewoon minder gewicht verwacht. Rond de ton eigenlijk.

Waarom moet ik ineens denken aan een kruising tussen een Viasa SV en Steyr Haflinger…?

@e1000bmw523i: omdat de gelijkenis behoorlijk treffend is?

Hij zou verboden worden

Leuk initiatief, maar halverwege de jaren ’80 van de vorige eeuw was er al eens een initiatief om Afrika gemotoriseerd re krijgen. De poging van toen heette de Africar en was ook deels van hout. In CAR-Magazine heeft er ooit een artikel over gestaan.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Africar

Ik mis eigenlijk nog een cruciaal stukje info in de tekst. Murray heeft de auto zo ontworpen dat het bouwpakket plat is, à la een Ikea boekenkast. Daardoor kunnen er zes(!) van deze wagentjes in één standaard zeecontainer, wat de vrachtkosten om ze naar Afrika te verschepen drastisch omlaag moet brengen.

@Edge: mooie aanvulling

@Edge: een volledige auto vervoeren in een zeecontainer (drie stuks in een 40ft?) zal enkele honderden euro’s kosten per auto. Dat geeft niet veel ruimte voor besparingen. Een product als dit is al snel enkele honderden euro’s duurder als het slim ingepakt moet worden.

@lekbak: u heeft wel eens wat verstuurd in een 40foot container???

Ik wel… Regelmatig versturen we naar zuid Amerika / Afrika. Geloof me dat kost geen paar honderd euro… Eerder minimaal €4500,- voor een container. Is dus wel degelijk een fikse besparing !

Mocht je je geroepen voelen, ga eens naar zo een derde wereld land dan zal je zien dat een auto als dit zeker bestaansrecht heeft en wellicht een uitkomst is! Nu rijden ze veel met isuzu transporters uit begin jaren 90 welke steeds opnieuw opgelapt / hergebruikt / moegestreden zijn.

Wat is de bijtelling ?

Kan ie ook varen? Die Afrikanen hebben de laatste tijd de neiging om de overkant van de zee te willen bereiken?

Zet maar op de oprit graag in het matzwart en gunmatal adv1 wielen 19″

Maar dit was toch nieuws in 2013?

Overigens is dit niet het eerste project met deze doelstellingen. Zo was er van General Motors de BTV (Basic Transport Vehicle). De carrosserie en dergelijke was simpel gehouden om lokaal geproduceerd te kunnen worden en enkel dingen als de motor (uit een Vauxhall) moesten geïmporteerd worden. Zo komen landen als Guyana of Honduras aan een “automerk” (zoek bijvoorbeeld maar eens op Tapir Guyana of Compadre BTV) Ook was er de Africar. Het probleem is dat men aldaar niet een zeepkist (met alle respect) wil hebben, maar precies hetzelfde als wij. Dit is dan ook een soort van “koloniaal denken” (wij weten wel goed is voor jullie), hoe goed de bedoelingen ook mogen zijn.

Binnenkort in Uw dichtsbijzijnde woestijn…

Jammer dat ie niet elektrisch is, maar begrijpelijk qua bruikbaarheid.

En uiteindelijk gaat het toch niets uitmaken. Als ze de komende vijf jaar een paar honderd van die dingen verkopen zal ik al zeer onder de indruk zijn. Afrika wordt al in sneltempo gemotoriseerd, door China. En dat gaat Europa nog spijten…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.