Trailer
Tijdens de IAA introduceerde Mercedes Trucks samen met trailer-maker Krone een trekker-trailercombinatie die brandstof- en CO2 weet te besparen.

De combinatie werd het afgelopen jaar bij vijf Duitse transportbedrijven tijdens een praktijktest, de Efficiency Run, getest. De Efficiency Run toonde aan dat de trailer-trekkercombinatie tot 20 procent brandstof bespaart en dus ook minder CO2 uitstoot.

Mercedes Trucks en Krone slaan de handen ineen om samen de grootste uitdaging binnen de transportsector, maximale brandstof- en CO2-reductie, aan te gaan. Besparing komt niet alleen ten gunste van de winst van de transportondernemer maar zorgt er ook voor dat ze bijdragen aan de Europese doelen. De EU wil in 2030 de CO2-uitstoot met 30 procent verminderen. Vorig jaar voerde Daimler al verschillende praktijktests, onder de noemer Efficiency Runs, uit om te experimenteren hoe ze met zware vrachtauto’s uitgerust met geoptimaliseerde trailers en banden, evenals Predictive Powertrain Control (PPC), zoveel mogelijk brandstofreductie konden behalen. Tijdens die test werd een besparing tussen de 12 en 14 procent behaald. Dit jaar ging Mercedes Trucks een stap verder en experimenteerde met de luchtstroom rondom de combinatie.

Omdat Daimler trekkers maakt en geen trailers, werd de hulp ingeroepen van Krone, een Duits familiebedrijf dat de tweede grootste trailerproducent in Europa is. Aan de hand van enkele aerodynamische aanpassingen aan de Profi Liner trailer was het bedrijf in staat om aerodynamische zijpanelen te ontwikkelen die goed zijn voor 5,2 procent brandstofbesparing, een vierdelige achtervleugel die goed is voor 6,3 procent besparing en banden met lage rolweerstand die 5 procent brandstofefficiëntie opleveren. De nieuwe Profi Liner Efficiency trailer is daarmee een stuk zuiniger. De kosten van deze aerodynamische aanpassingen zijn bewust laag gehouden zodat de investering in de trailer na ongeveer twee jaar is terugverdiend. In combinatie met een Mercedes Actros met PPC is de gehele combinatie ruim 20 procent zuiniger dan een standaard oplegger-trekker combinatie.

Om de effecten in de praktijk te testen, voerden de twee bedrijven een Efficiency Run van drie maanden uit bij vijf Duitse transportbedrijven met twee Actros 1845, twee Actros 1842 en een Actros 1843 met PPC afkomstig uit 2013, 2014 en 2015 gekoppeld aan de speciaal ontworpen Krone Profi Liner Efficiency. De bedrijven – Elflein, Grosse-Vehne, Rhenus, Seifert en Wiedmann & Winz – gebruikten de vrachtwagens voor hun dagelijkse werkzaamheden zodat het brandstofverbruik goed te vergelijken was met het normale verbruik van hun vloot. Tijdens de Efficiency Run legden de combinaties meer dan 150.000 testkilometers af. De test wees uit dat de combinatie Actros met PPC en de speciale trailer garant staat voor een reductie in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. In combinatie met de nieuwste Actros met verbeterde motor en aandrijflijn is een winst van ruim 20 procent aan brandstofbesparing te behalen. De Actros is, net als de Krone Profi Liner Efficiency trailer, per direct beschikbaar. De traileraanpassingen van het Duitse bedrijf zullen in de toekomst ook beschikbaar worden voor de Mega Liner, Cool Liner en Dry liner.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hoe lang is de ‘spoiler’ aan de achterzijde van de trailer?
In NL mag het niet meer dan 60 centimeter zijn, langer is het uitstekende delen en dient er een uitschuifbumper te komen.. (bij een overhangende haakarmcontainer in ieder geval). Vraag mij ook af of dit niet de wettelijke, totale, lengte van de trailer overschreid. Wordt de trailer korter.. minder laadvermogen.. weg CO2 besparing 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.