Deze NL waterstofracer gaat benzineauto's verslaan
De studenten van TU Delft hebben serieuze plannen met hun Forze VII.

Maar liefst 65 studenten hebben zich een slag in de rondte gewerkt om deze nagelnieuwe Forze VII af te krijgen. De waterstofauto werd vandaag in Assen onthuld en dat moment werd bijgewoond door Jan Lammers, die vorig jaar met de Forze VI de beroemde Nürburgring onveilig maakte.

De focus lag bij de ontwikkeling van deze complexe machine op uithoudingsvermogen. De test zijn nog in volle gang al heeft het team aangegeven dat de resultaten tot dusver veelbelovend zijn. De studenten moeten bovendien niet alleen rekening houden met de actieradius van de waterstofauto, maar ook met veiligheidseisen die nu eenmaal gelden voor circuitauto’s.

Overigens liegen de prestaties er niet om. De Forze VII, die veel wegheeft van de LMP#-auto’s op Le Mans, is goed voor 270 pk bij een gewicht van 1.100 kg. Daarmee accelereert de groene krachtpatser in minder dan 4 tellen naar 100 km/u en pas bij 210 km/u is de koek helemaal op. Zodra de auto er klaar voor is, zal het team proberen op diverse circuits de ronderecords voor elektrische auto’s proberen te verbeteren.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

titel klopt helemaal niks van maurits… 210 kmp/u doet de gemiddelde familie wagen nog, en een supercar geen echte supercar is als ie niet onder de 4 seconden de 100 aantikt. trouwens, een tesla is sneller… op alle vlakken…

@gwnbmw: behalve in de bochten, denk ik. en misschien de remmen.

@gwnbmw: misschien de actieradius. .. iets wat in het artikel aangehaald word maar niet verder op in.

@gwnbmw: En zo is er ook iets wat weer sneller is dan een Tesla. Wat wel geluid maakt. Lekker puh.

@jaccovdzaag: begrijp me niet verkeerd, ik heb een enorme tyfushekel aan al die elektrische bakken, maar tegelijkertijd vindt ik ze ook wel weer gaaf. dat je kan autorijden op hetzelfde spul als waar je laptop/telefoon nu op draait.

@jaccovdzaag: Hmmm… Volgens mij is dit ook een auto met brandstofcel, oftewel een elektrische auto, waarbij de brandstofcel de waterstof uit de tank omzet in elektriciteit. Dus.. geen geluid. en helaas nog niet sneller dan een tesla. Die zit in 3.2 op de 100, met een top op 250.

@gwnbmw: Deze auto is ontworpen om de Sport klasse van de Supercar Challenge te winnen. Een Tesla is trouwens niet sneller. Met het vorige model hebben ze immers het ronderecord op Zandvoort van een Tesla roadster met 6 seconden verbeterd, deze nieuwe auto schijnt nog sneller te zijn. Bovendien zijn de races van de supercar challenge 60 minuten, een Tesla is na 5 minuten al oververhit op het circuit en na 20 minuten is de accu leeg. Aangezien ze claimen dat ze zo’n race willen winnen neem ik aan dat ze dus 60 minuten vol gas kunnen pushen.

@facts: ja, maar qua acceleratie 0-100 (minder dan 3 seconden) en topsnelheid (250 kmp/u) is een tesla model s p90d sneller. dat ie door de bochten verliest, en waarschijnlijk ook op de remmen, en dat de accu snel leeg is maakt niet uit. in een rechte lijn, en op sommige circuits is ie sneller.

Zodra de auto er klaar voor is, zal het team proberen op diverse circuits de ronderecords voor elektrische auto’s proberen te verbeteren.

Hij gaat dus geen benzine autos verslaan?

Gewoon een mooi project.

Bij de 24 uur van le mans 12 uur stekkeren

@cthijs: waterstof tanken, niet stekkeren.

Dit is de toekomst . Electrisch tijden is een wasse neus en alsnog bruut vervuilend. Denk aan stroom herkomst en accu’s. Waterstof is het meest oorkomende molecuul in het universum. Lijkt me dus niet meer dan een logisch verhaal….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.